Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Content marketing

SAS om kritiken: "Vår ombordtidning ska vara politiskt neutral"

Publicerad: 8 december 2014, 08:11
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:19

SAS menar att beslutet att dra tillbaka kundtidningen Scandinavian Traveler var "100 procent" deras eget.


Ämnen i artikeln:

SAS

SAS beslut att dra tillbaka hela upplagan av sin nya kundtidning Scandinavian Traveler, efter kritik från Fremskrittspartiet, har väckt raseri i mediebranschen. Nu svarar flygbolaget på kritiken.

– Vi har följt debatten som varit under helgen, men i vår totalvärdering av den här texten tog vi beslutet att ta bort det numret av tidningen. Anledningen till det är att vi ser inte att vi ska vara en del av en politisk debatt och det som har brustit är vårt redaktörskap, säger Henrik Edström, presschef på SAS, till Dagens Media.

Han menar att beslutet inte är ett resultat av påtryckningar från Fremskrittspartiet.

– Vi har inte låtit oss påverkas utifrån. Beslutet är 100 procent vårt eget. Vår ombordtidning ska vara politiskt neutral. Debatten handlar inte om Per Svensson, han är en utmärkt journalist, utan om vårt redaktörskap.

Flera journalister manar till bojkott av SAS. Hur ser du på det?

– Det är givetvis väldigt olyckligt att det har fått sådana proportioner, men beslutet är vårt eget och vi står för det, det är en miss, säger Henrik Edström.

Hur påverkar det här er trovärdhet?

– SAS som flygbolag har ett bra varumärke och vi har en bra produkt till våra kunder. Den här isolerade saken är givetvis något vi skulle ha velat gjort bättre, men vi kan bara fortsätta att jobba med vår ombordtidning och göra den ännu bättre och hitta ännu bättre rutiner.

En uppdaterad version av tidningen, utan Per Svenssons text, finns redan online och i mitten av veckan väntas tidningen delas ut på SAS flygplan.

Scandinavian Traveler produceras av OTW.

LÄS OCKSÅ:

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SAS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev