lördag1 april

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Content marketing

"Sandmans replik är fånig och den simplaste formen av news-hijacking"

Publicerad: 17 oktober 2014, 08:52
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:25

Den enda anledningen till att Magnus Sandman sågar IHR-studentern är för att han vill göra pr för sitt eget företag. Det skriver Thomas Barregren på contentbyrån Kntnt.


Magnus Sandmans replik i Dagens Media är fånig och den simplaste formen av news-hijacking. Han vill skapa uppmärksamhet runt sitt eget namn och företag på bekostnad av studenternas arbete, som han raljerar över utan att ens ha läst det.

I artikeln som Magnus Sandman replikerar på, säger Charlotte Bernett och Jens-Linus Lundgren–Widén att de "tagit fram en content marketing­modell med sex komponenter". Magnus Sandman säger att det är "svårt att se som en modell", och att de sex komponenterna är "självklara delar i ett content marketing-arbete". Kommentaren visar Magnus Sandmans oerfarenhet av akademiskt arbete.

En vetenskaplig modell är en systematisk beskrivning av ett fenomen i verkligheten. I detta fall är det content marketing som är fenomenet. Att Magnus Sandman tycker att studenterna beskriver "självklara delar" visar att de har lyckats beskriva fenomenet. Andra väl etablerade modeller inom företagsekonomi är lika enkla och självklara, till exempel Porters femkraftsmodell. Menar Magnus att de också är diskvalificerade?

Det finns skäl att ha synpunkter på deras arbete, till exempel urvalet av primärkällor och vissa slutsatser. Jag tar upp några av dem i senaste avsnittet av Kntnt Radio.

Även i övrigt har jag svårt att hålla med Magnus Sandman. Jag håller med honom i att uppdragspublicisternas ompositionering som contentbyråer inte automatiskt innebär att deras kunder gör content marketing. Men när han säger att det traditionellt skrivna ordet, utan marketing automation, handlar om megafonmarknadsföringsstrategi så tycker jag han går vilse.

Marketing automation är starkt kopplat till en enda kanal: webben. Men content marketing är kanal-agnostisk. Det är fullt möjligt att bedriva content marketing utanför webben. Och det är fullt möjligt att pumpa ut innehåll på en webbplats och kartlägga besökare utan att det är content marketing.

Thomas Barregren, vd för rådgivnings- och utbildningsföretaget Kntnt

LÄS ÄVEN:

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev