Gå direkt till textinnehållet

Så stort är content marketing bland svenska marknadsförare

I undersökningen intervjuas 300 marknadsförare i Sverige, Finland, Norge och Danmark, med att kartlägga hur stora och medelstora företag arbetar med content marketing. Bild: Flickr

76 procent av de nordiska företagen arbetar med content marketing. Det visar en ny studie från contentbyrån Spoon.

I Spoons undersökning intervjuas 300 marknadsförare i Sverige, Finland, Norge och Danmark, med syfte att kartlägga hur stora och medelstora företag arbetar med content marketing.

I studien säger 67 procent av svenska marknadsförare att de arbetar med content marketing.

Det är drygt en femtedel mindre än i Finland, medan siffrorna för Danmark och Norge är 77 respektive 76 procent.

– Den siffran är något förvånande. Men den visar att content marketing har etablerat sig i Norden, säger Anders Ribba, vd på Spoon, i ett pressmeddelande.

För de svenska företag som valt att investera i content marketing har det enligt studien överlag gått väldigt bra. Orsaken till framgångarna beror till stor del på det strategiska arbetet, skriver Spoon.

Hela 60 procent av de svenska företagen har en dokumenterad strategi – mest i hela Norden – och mer än hälften ansåg sig vara framgångsrika.  

Jämfört med sina norska kollegor, visar undersökningen att svenska marknadsförare dock kan bli ännu bättre på regelbunden mätning och uppföljning. En tredjedel av deltagarna erkänner nämligen att de inte mäter sina content marketing-satsningar regelbundet.      

Mer än hälften av svenska bolag säger samtidigt att de kommer öka sina investeringar inom det närmsta året. 46 procent vill fortsätta på befintlig nivå och endast 2 procent vill minska på budgeten.

Undersökningen avslöjar att samtliga nordiska länder vill öka sina content marketing-satsningar inom de kommande tolv månaderna.     

– Det är ett kvitto på att content marketing fungerar för de företag som är villiga att investera, fortsätter Anders Ribba.  

Om undersökningen:

Totalt deltog 300 marknadsförare i Sverige, Finland, Norge och Danmark (75 deltagare i varje land). Studien genomfördes under sommaren 2017 och riktade sig till stora – och medelstora företag. Studien genomfördes av Norstat, ett internationellt marknadsundersökningsföretag.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2017-08-21 12.13Uppdaterad 2017-08-21 12.24

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: