Gå direkt till textinnehållet

Så ska annonsering på Instagram bli träffsäkrare

Medarbetare på Tourn: Robin Stenman, vd Tourn, Vanessa Behram, säljare, Hanni Askebris, säljare, Rosanna Thun, vice vd Tourn.

Tourn vill strukturera upp marknaden för content marketing och ge annonsörer bättre koll på sin ROI. "Många företag köper grisen i säcken", säger Robin Stenman, vd på Tourn.

Teknikbolaget Tourn, med över 160 000 bloggar i sitt nätverk, uppdaterar nu sin plattform inom content marketing, så att den möjliggör köp av endast relevant trafik hos influencers och användare av Instagram och Snapchat.

För köpare innebär det att de endast betalar per klick från aktuell marknad. Samtidigt ges detaljerad statistik över vilka som har sett innehållet och klickat sig vidare.

– Många företag köper grisen i säcken när de köper plats hos influencers på Instagram. Det är oftast bortkastade pengar att annonsera för utländska följare och läsare. Med vårt nya system betalar man bara för de som faktiskt gjort ett aktivit val och klickat sig vidare samt befinner sig på den marknad man anser viktig. Det innebär att träffsäkerheten och konverteringen ökar samtidigt som kostnaden minskar, säger Robin Stenman, vd på Tourn, till Dagens Media.

Betalningsmodellen är ny för annonsering hos influencers på Instagram, men systemet är även applicerbart på andra plattformar som till exempel Snapchat.

Tjänsten ligger utanför Instagrams egna annonseringstjänst, publiceringen sker istället i form av inlägg av användare på deras egna Instagramkonton.

Många stora svenska Instagramkonton har idag en stor andel utlänska följare, vilket Tourn menar är problematiskt för företag som endast köper innehåll på några få stora konton. Med företagets nya system kan annonsören följa kampanjen i realtid, hur mycket av budget som finns kvar och hur engagemanget ser ut.

– Med vårt nya system får annonsörerna helt enket bättre koll på sin ROI på Instagram, fortsätter Robin Stenman.

Med Tourns helhetslösning vill man strukturera upp marknaden för content inom sociala medier.

Publicerad 2016-04-20 08.42Uppdaterad 2016-04-20 10.03

Dela artikeln: