Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Content marketing

Priveq köper Mediaplanet

Uppgift till Dagens Media: Så stor är köpeskillingen

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Publicerad: 26 Augusti 2016, 09:32
Uppdaterad: 26 Augusti 2016, 11:21

Ämnen i artikeln:

Content Marketing

Medieföretaget rensar ut bland småägarna och växlar upp med en ny aktiv storägare. På fredagen offentliggjordes att investmentbolaget Priveq köper medieföretaget Mediaplanet.

– Vi grundades 2002 och under årens lopp har det kommit och gått en mängd mindre småägare som inte varit aktiva. De större ägarna vill rensa upp bland dem. Priveq är vana vid att vara väldigt aktiva ägare, säger Mediaplanets vd och koncernchef Richard Julin.

Bolagen har bestämt sig för att inte kommunicera varken ägarandelar eller försäljningspris. Obekräftade uppgifter till Dagens Media gör dock gällande att affären är värd drygt en halv miljard kronor.

– Det finns många spekulationer och det är klart att alla inte ligger långt ifrån. Men jag kan inte kommentera de uppgifterna, säger Richard Julin och tillägger:

– Men visst är det en stor affär.

Försäljningen sker efter att Mediaplanet genomgått en stor transformation. Bolaget, som tidigare varit ett printfokuserade, riktar nu allt mer fokus på det digitala.

– Priveqs mål är att vara med och utveckla Mediaplanet på lång sikt. Vi tror att ompositioneringen där ett nytt kunderbjudande med digitalt fokus kommer vara väldigt attraktivt på de marknader Mediaplanet agerar idag och ser även möjligheter i nya marknader framöver, säger Mats Hjerpe, partner på Priveq Investment i ett pressmeddelande.

Förutom småägarna säljer även delägarna Olof Stenhammar Daniel soussan sina andelar. Den nya ägarstrukturen består av majoritetsägaren Priveq, bolagets grundare Richard Båge och Rustan Panday, samt Mediaplanets ledning.

Ämnen i artikeln:

Content Marketing

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.