Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Content marketing

OTW Television: "Vi har gjort en turnaround"

Efter en tuff period, som resulterade i röda siffror, har OTW Television nu lyckats vända till vinst. Omsättningen ökade med 35 procent 2014.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Publicerad: 26 Januari 2015, 11:20
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:15

Ämnen i artikeln:

OTW

Åtta nya program – ”Ernst i Toscana”, ”Tina i Fjällen”, ”Stoppa Tjuven”, ”Råttjägarna”, ”Nemas Problemas med Erik och Mackan”, ”Svenska Idrottsgalan”, ”Guldbaggen” och ”Aftonbladets partiledardebatt” – fick miljonerna att rulla in på OTW Televisions konto.

När tv-produktionsbolaget summerar 2014 står det klart att omsättningen ökade med 35 procent, till nästan 57 miljoner kronor. Samtidigt vändes en rörelseförlust på 7 miljoner kronor till en liten vinst på ”strax över nollan”.

– Vi har haft ett väldigt framgångsrikt 2014. Vi har lyckats göra en turnaround, säger Magnus Ringmar, vd på OTW Television, till Dagens Media.

Dagens Media har tidigare berättat om den tuffa situationen för de svenska tv-produktionsbolagen, som präglas av hård konkurrens och prispressas från tv-kanalerna.

OTW Television har dock lyckats behålla några av bolagets långkörare – bland annat programmen med Ernst Kirchsteiger och Tina Nordström, samt ”Fotbollsgalan” och ”Polarpriset” – och samtidigt fått kanalerna att nappa på nya idéer.

Magnus Ringmar lyfter fram Aftonbladets historiska partiledardebatt som en särskilt spännande produktion under 2014. Han tror att den kan resultera i fler liknande uppdrag.

– OTW:s fördel är att vi alltid jobbar journalistiskt underhållande i samarbete med partners, säger han, och fortsätter:

– Tillsammans med företag och organisationer skapar vi rörligt innehåll som får genomslag på olika plattformar. Vi utvecklar inte innehåll specifikt bara för linjär-tv utan skapar de rörliga berättelserna utifrån var och när konsumenten vill titta.

Ämnen i artikeln:

OTW

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.