Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Content marketing

OTW slår ihop affärsområden

OTW Communication och OTW Television blir ett enda bolag.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 17 Juni 2015, 07:38
Uppdaterad: 06 December 2015, 11:58

Ämnen i artikeln:

OTW

Affärsområdena OTW Communication och OTW Television flyter allt mer ihop. Nu slås de ihop under namnet OTW. Målet är att bli Nordens ledande contentbyrå och att skapa marknadens vassaste erbjudande inom rörlig bild.

– Konsumenterna gör idag ingen skillnad på vilken plattform de använder och att ett tv-program ska distribueras i vanlig tv är heller inte längre självklart. Så istället för att ha två lådor, där OTW Television främst jobbat mot tv-kanalerna och OTW Communication producerat content för varumärken och organisationer, så kraftsamlar vi och skapar också en gemensam försäljning och utveckling, säger Anders Rask, vd för OTW.

I samband med förändringen väljer vd:n för OTW Television, Magnus Ringmar, att lämna bolaget. Han är en av hjärnorna bakom sammanslagningen.

Magnus Ringmar går vidare till egen verksamhet med bland annat uppdrag för schweiziska fotbollförbundet.

– Magnus har varit här länge nu och det var egentligen planerat att han skulle stanna lite längre. Men han kände att han inte ville vänta med att ge sig in i det nya, utan att tiden var rätt. Det finns ingen konflikt i att han slutar.

Istället har OTW rekryterat Anna Simmingsköld från MTG Creative Sales till rollen som tv-chef. Hon tillträder efter sommaren.

– Hon är jätteduktig och en toppenrekrytering.

Inom OTW Communication finns en stor kundtidningsdel – vad händer med den?

– Den verksamheten fortgår som vanligt med målet att vara Nordens ledande contentbyrå. Men i nästan alla våra uppdrag ingår i dag rörlig bild.

Enligt Anders Rask har OTW redan fått in nya uppdrag baserat på det nya erbjudandet.

– Vi fick in ett riktigt bra uppdrag så sent som igår, men vad det är får jag kommunicera senare.

I dagsläget blir det inga personalneddragningar på OTW. Bolaget har redan genomfört den ”omställning” som behövs, berättar Anders Rask.

– Det är snarare så att vi kommer att behöva anställa. Vi ser bland annat behov av en ny typ av tv-kompetens med förståelse för digital distribution och målgruppens beteende.

Ämnen i artikeln:

OTW

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.