Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Content marketing

OTW producerar livetv-debatt till mediebolag

Publicerad: 9 September 2014, 06:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:29

För att lyfta skolfrågan producerar OTW en live-tv-debatt för Lärarnas Riksförbund, som fritt kan sändas av mediebolag. Aftonbladet och Expressen har nappat.


I dag klockan 13.00 kommer flera av de tunga namnen inom skolpolitik – bland annat Jan Björklund (FP), Ibrahim Baylan (S) och Gustav Fridolin (MP) – drabba samman i en skoldebatt.

Den leds av journalisten Lennart Ekdal och i publiken på Norra Latin i Stockholm sitter 350 skolelever.

Debatten produceras av OTW. Kunden är Lärarnas Riksförbund (LR). Förutom att debatten strömmas live i fackförbundets egna kanaler är den även fri för mediebolag att sända.

Aftonbladet, SVT och Expressen kommer att sända.

– De betalar ingenting. Aftonbladet och Expressen plockar signalen och tappar ljudet, säger Bo Thorp, chef för OTW:s webb-TV till Dagens Media.

SVT poängterar för Dagens Media att de inte tar del av OTW:s produktion utan sänder debatten med ett eget team.

– SVT producerar med egen teknik de debatter som vi sänder. Det handlar om SVT:s oberoende och även rättighet till materialet, säger Anna Gustafsson, planeringsredaktör SVT Forum, till Dagens Media.

Under debatten kommer eleverna på plats att ställa frågor. Det kommer även vara möjligt för elever på annat håll att ställa frågor via Skype. Research och bokning av politiker har Lärarnas Riksförbund ansvarat för.

Enligt Bo Thorp är det här ett nytt och intressant sätt att kommunicera för OTW och deras kunder.

– Det är ett bra grepp av LR att jobba på det här sättet, syftet i botten är att lyfta skolfrågan. Det är såklart en opartisk debatt som kommer bli bra med ett tydligt fokus på skolan.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.