Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Content marketing

Orio gör kampanj av viral annons på Blocket

Mannen som var rasande på sin bil fick mycket uppmärksamhet. Nu gör Spoon en reservdelskampanj med den dåliga bilen i fokus.


Publicerad 2015-04-10 11:34
Uppdaterad 2015-12-06 12:06

Ämnen i artikeln:

Spoon

Dela artikeln:

När en missnöjd ägare till en Saab 9-5 kombi la upp bilen till försäljning på Blocket blev annonsen snabbt viral.

I annonsen förklarade mannen att bilen egentligen var tänkt som en present till hans dotter men att den hade varit en katastrof sedan han köpte den. I annonsen skrev han bland annat:

"Förmodligen är detta bilen som gjorde att Saab gick i konkurs, ingenjörslösningarna är helt otroliga, som tex så nollställer du datorpanelen genom att ha backen i och slå av tändningen fram och tillbaka 1 miljon gånger under loppet av 27 sekunder, VEM FAN KOM PÅ NÅGOT SÅDANT?"

För att visa på hur viktigt det är med bra reservdelar har nu reservdelsleverantören Orio, i samarbete med contentbyrån Spoon, skapat en kampanj där bilen har renoverats för att slutligen ges bort till mannens dotter.

Kampanjen har bestått av bland annat sex olika filmteasers på Facebook, tillsammans med intervjuer med ägaren och bildspel från renoveringen.

– Med kampanjen vill vi visa på att det finns en framtid för äldre Saabar. För vår del känns det helt rätt att bygga kampanjen kring rörlig bild och sprida i sociala medier där många av våra befintliga och potentiella kunder befinner sig, säger Johan Ran, marknadschef på Orio, i ett pressmeddelande.

Petra Bagge är kundansvarig på Spoon.

– Den här typen av engagerande och snabbfotade kampanjer känns som gjort för kombinationen rörlig bild och sociala medier. Det är hög igenkänning och folk delar gärna, säger hon i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Spoon skapar medieupplevelser för våra kunders målgrupper i alla slags kanaler. Genom det här projektet visar vi på styrkan i rörlig bild.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.