Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Content marketing

Native till nya höjder – eller bottennivåer?

Publicerad: 21 December 2015, 07:00
Uppdaterad: 29 Februari 2016, 13:42

NYÅRSKRÖNIKA DEL 5 AV 15. Sökandet efter nya intäkter står högst upp på varje mediechefs agenda – något som i flera fall ledde till våldsam debatt.


Native advertising är ett av årets buzzwords i branschen. Egentligen är det inget nytt. Förr hette det ”advertorials”. Egentligen handlar det om samma sak: innehåll som någon betalat för men som kläs i en skrud som påminner om redaktionellt material. Speciellt på den digitala sidan poppade native- och branded content-initiativen upp som svampar ur jorden under 2015.

Nytt för i år var dock att Volvo lyckades köpa SvD:s stjärnreporter Carolina Neurath. I det nya programmet ”Neuraths toppmöte” rattade Carolina Neurath glatt en Volvo till finanstopparna, något som exponerades flitigt i den filmade programserien.

"Mediechefer och journalister låter sig köpas, med argumentet att det är en oundviklig väg in i den digitala framtiden. Bit för bit tuggar man nu ner sitt journalistiska förtroendekapital för att bättra på bokslutet för nästa kvartal”, skrev publicistklubbens ordförande Björn Häger i en kritisk text i tidningen Journalisten.

Några dagar senare presenterade Aftonbladet och Telia sin satsning ”Digitala livet” – där Telia öppnade plånboken för att skicka en korre till silicon valley.

Det blev SVT:s tidigare mediegranskande reporter (!) Katarina Andersson som fick jobbet, som sköts via Aftonbladets partnerstudio.

På samma tidning orsakade ett samarbete med Unibet ett smärre uppror från profilerade Sportbladet-medarbetare.

2015 blev året då native- och branded content nådde nya höjder – eller bottennivåer – beroende på vem man frågade.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.