Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Content marketing

Minskad vinst för Spoon Publishing

Contentbyrån Spoon Publishing minskar resultatet när omsättningen sprids i flera bolag.


Publicerad 2015-07-20 07:37
Uppdaterad 2015-12-06 11:55

Ämnen i artikeln:

Spoon

Dela artikeln:

Under förra året minskade Spoon Publishing sin omsättning från 225 miljoner kronor till 217 miljoner kronor, enligt ett färskt bokslut. Rörelseresultatet nästan halverades, från 20,7 miljoner kronor 2013, till 11,8 miljoner kronor förra året. Resultatet efter finansiella poster landade på 10,2 miljoner kronor (18,6).

Av årsredovsiningen framgår att det är byråns satsningar på utlandsverksamhet, i kombination med kompetenslyft, som gjort att lönsamheten minskat.

"Verksamheten totalt ökar. Vi har också strukturerat om oss och flyttat viss omsättning till våra utländska bolag (främst Finland) och startar ett svenskt dotterbolag, vilket gör att den tidigare omsättningen sprids i fler bolag. Totalt sätt har vi dock ökat omsättning och byråintäkt även under 2014", skriver Spoon.

– Det är såklart jättekul att både byråintäkten och omsättningen på totalen ökar, säger Anders Ribba, vd för Spoon, till Dagens Media och fortsätter:

– Eftersom verksamheten är ganska stor är det naturligt att man börjar se om man kan dela upp den och lägga vissa verksamheter för sig. Därför är det svårt att jämföra resultaten. Vi ska göra en sammanställning av helheten.

Hur har det gått i år?

– Hittills har det gått väldigt bra. Vi fortsätter på den inslagna vägen och trappar upp utlandssatsningen.

Under 2014 har antalet anställda på Spoon Publishing ökat från 136 till 148 personer.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.