Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Content marketing

Mediekompaniet öppnar för native i print

Publicerad: 9 September 2015, 06:59
Uppdaterad: 22 Februari 2016, 09:21

Ett lyckat test med Apollo gör att Mediekompaniet nu öppnar för native-annonsering även i print.


Ämnen i artikeln:

ApolloMediekompaniet

Rresearrangören Apollo körde i somras en lokal native-kampanj i både print och digitala medier via Mediekompaniet.

Annonserna gick i morgontidningarna Norrbottens-Kuriren och NSD – syftet var att marknadsföra Apollos resor från Luleå.

Det var allra första gången som Mediekompaniet släppte in en native-kampanj i print.

– Native har ju funnits i digitala kanaler länge, men det här är första gången vi kör i våra morgontidningar, säger Daniel Müller, kundansvarig på Mediekompaniet.

– Det här var ett test för att se hur det skulle gå eller om vi skulle behöva tänka annorlunda.

Apollo valde att i artikelformat lyfta fram resmålen, sina produkter och olika typer av hotell.

Försäljningen ökade med 20 procent, jämfört med motsvarande period förra året.

Och flera av mätvärdena låg över medel, enligt Mediekompaniets uppföljning; hela 61 procent av läsarna uppfattade annonserna som lättbegripliga och 48 procent svarade att de var mer positivt inställda till Apollo.

29 procent hade besökt eller skulle besöka Apollos sajt. 15 procent uppgav att de hade köpt eller skulle köpa en resa.

– Det är mer än dubbelt så många som medianvärdet. Dessutom uppger hela 53 procent att de gärna läser fler liknande artiklar.

Kommer native i print att bli ett fast rikserbjudande hos er nu?

– Det hoppas jag verkligen. Framför allt är det ett väldigt bra sätt att komma ut med sitt budskap genom att man kan berätta hela sin historia.

Bakom kampanjen står content-byrån Nyheter 365.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

ApolloMediekompaniet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev