Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Content marketing

Mediapuls går omkull

Publicerad: 1 december 2014, 07:08
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:20

Kundtidningsförlaget Mediapuls går i konkurs, kan Dagens Media berätta.


Dagens Media kunde i förra veckan (nummer #20 2014) avslöja kundtidningsbolaget Mediapuls akuta ekonomiska kris.

Aftonbladet och Expressen har båda stora krav riktade mot bolaget, liksom Skatteverket.

Enbart Aftonbladet kräver 450 000 kronor. Detta som betalning för att Mediapuls haft med bilagan ”Snö” i Aftonbladet Söndag. Totalt uppgår skulderna till över 1,5 miljoner kronor.

Eftersom kronofogden har kommit fram till att Mediapuls saknar tillgångar för att betala alla skulder har Skatteverket ansökt om att försätta bolaget i konkurs.

Dagens Media har vid upprepade tillfällen sökt Jimmy Hökbåghe, vd för Mediapuls, för att fråga hur bolaget ska hantera de ekonomiska problemen. Han har dock valt att inte återkomma.

I slutet av förra veckan, dagen innan konkursförhandlingen skulle ske, valde Mediapuls att själva lämna in en egen ansökan om konkurs.

”Undertecknat bolag kan inte betala sina skulder”, skriver Mediapuls i sin konkursansökan undertecknad av styrelseledamoten Claes Friberg.

Därmed går bolaget omkull.

Mediapuls omsättning har nära halverats under de senaste åren. 2011 drog bolaget in 14,5 miljoner kronor. Motsvarande siffra 2013 var 7,7 miljoner kronor.

Mediapuls, som tidigare hette Mediagroup sales Sverige, har sedan 1990 har producerat tidningar och magasin där sport varit tongivande. I dagsläget gör Mediapuls bland annat restaurangkedjan O’Learys kundtidning.

2011 stämdes Mediapuls av journalisten Alexandra Pascalidou – som kände sig lurad till att medverka i en temabilaga som hade till uppgift att göra reklam för skor. Det målet slutade i en förlikning.

Redan under våren rapporterade Dagens Media om de ekonomiska problemen för Mediapuls. Källor uppgav då att bolaget inte betalade sina frilansar. En mindre skatteskuld fanns hos kronofogden. Även ett tryckeri som samarbetat med Mediapuls ansåg sig blåsta på pengar.

Vd:n Jimmy Hökbåghe hänvisade då till problem ärvda av den tidigare ledningen, men uppgav att allt var ”på banan”.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev