Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Content marketing

Mats Drougge: "Vi var inte jättepoppis bland kollegor"

Publicerad: 23 April 2016, 08:00
Uppdaterad: 22 April 2016, 15:47

LÖRDAGSINTERVJUN: Mats Drougge är punkaren från Göteborg som gick ifrån att driva Sveriges största herrtidning till att bli konsult inom content marketing. Nu är han aktuell med en artikel om cannabisindustrin i senaste numret av Fokus.


Ämnen i artikeln:

Slitz

Mats Drougge beskriver sig själv som en entreprenör. Han började som publicist 1980 och har idag jobbat inom branschen i snart 40 år. Allt började i Göteborg i slutet av 70-talet när han hjälpte en kompis häfta ihop tidningen "Anarki och Kaos".

– Jag kom in och såg alla lösa blad som låg i rummet och sen började vi häfta ihop allting. Sedan fick jag blodad tand. Jag skrev några artiklar som publicerades på Expressens och Kvällspostens kultursidor och på den vägen är det, säger Mats Drougge.

Drougges första tidning som publisher var underground-magasinet April. Magasinet finansierades av Mats studielån då han under perioden studerade vid Lunds Universitet. Första numret tryckte man i 2000 exemplar men sålde bara 50. Vändpunkten kom i nummer tre.

– Vi hade gjort en intervju med Nils Jensen som hade spelat in en låt åt oss. Vi hade med den som Flexi Disc tillsammans med tidningen. Vi sålde 5500 exemplar till skillnad mot de första numren knappa 200 exemplar. Sen tog det riktig fart när Kjell Alinge nämnde vår tidning i radioprogrammet Eldorado. Efter programmet sändes fick vi 1500 nya prenemuranter. Sen efter det så tog jag över Slitz 1991, berättar Mats Drougge.

Nordens största herrtidning

Slitz var under slutet på 90-talet och början på 2000-talet Sveriges största herrtidning. Tidningen var en tid till och med Nordens största inom sin genre. Ägaren Mats Drougge skötte tidningen som än idag är ihågkommen för sina innovativa tester och vågade omslag.

För snart fyra år sedan kom beskedet om att tidningen läggs ned för gott. Den digitala tidsåldern hann tillslut ikapp magasinet som startade 1985, när musiktidningarna Schlager och Ritz slogs ihop, som en ren musiktidning.

När Mats Drougge kom in som delägare och chefredaktör 1991 var det starten på en framgångssaga. 1996 relanserades Slitz och lade sitt fokus på reportage, intervjuer och utvik riktade till män. Man växte sig snabbt stora.

– Vi hade redan en manlig läsargrupp när jag beslutade mig för att göra om tidningen till en tidning för killar. Slitz var en fantastiskt bra plantskola och fick folk att växa. Bingo Rimér började hos oss, likadant med Robert Laul (Aftonbladet), Jens Stenberg (senare chefredaktör på Café) och Per Nilsson (chefredaktör King). Det var viktigt att när man jobbade på Slitz, att man levde det livet man skrev om. Vår målgrupp var killar som nyss flyttat hemifrån i 24-25 års åldern och då var det självklart att man skulle leva målgruppens liv, säger Mats Drougge och fortsätter:

– Det där tycker jag är viktigt för alla medier. Är man för långt borta från sin målgrupp så blir det inte bra.

När bredbandet blev allt vanligare tappade Slitz snabbt sina läsare. Enligt Mats Drougge var Slitz en av de tidningarna som först märkte av den digitala övergången.

– Våra läsare var väldigt digitala människor. Vi fick en stor smäll när bredbandet etablerade sig på allvar i Sverige. Mot slutet blev det lite tråkigt när vi tog in mycket frilansare. En tidning behöver en redaktion för att fungera. Jag brukar säga att en redaktion jobbar tillsammans som ett rockband, en och en behöver du inte vara toppenbra, men när man sätter ihop alla delarna så blir det stort.

 

Fick ni ta emot mycket skit för Slitz?

– Nej det fick vi inte. Vi var kanske inte en älskad tidning bland en del kollegor, men vi hade väldigt lojala läsare som älskade vår tidning. Vi tog alltid våra läsare på allvar. Vi gjorde det som våra läsare ville läsa helt enkelt. En udda grej jag kommer ihåg är ett dammsugartest vi gjorde. Oväntat av en killtidning, men enormt uppskattat.  Det jag är mest stolt över med Slitz är att vi fick killar att läsa.

Cannabis i Colorado

Mats Drougge är stolt över Slitz och beskriver den som en pionjär. Efter att tidningen lades ner 2012 har han jobbat mycket med content marketing och sociala medier, samt en av sina stora passioner snowboard.

– Jag har lanserat ett eget märke Maverick i USA. Jag började skriva en självbiografi som jag snabbt lade ner. Man måste vänta tills man är 75 för att skriva en sådan. Jag jobbar idag som konsult inom content marketing och har bland annat hjälpt band att starta twitterkonton och få spridning i sociala medier. Jag pysslade redan under Slitztiden med marknadsföring och jag är övertygad att varje kommersiellt företag, konstnär eller designer idag måster bygga bra content. berättar han.

En av Mats stora passioner är snowboard. 2004 började han göra egna brädor för folk över 30.

– Jag gör större modeller, så kallade performance brädor och inga trickbrädor, säger han.

Mats jobbar också som frilansare.

I senaste numret av Fokus har Mats en artikel om cannabisindustrin som uppkommit i Colorado efter att delstaten legaliserade cannabis. Idag omsätter den lagliga cannabisindustrin omkring 6 miljarder kronor och Mats beskriver städerna Denver och Boulder som "ett nytt Silicon Valley" där investerare och entreprenörer flockas.

– Det där är en intressant story och jag letar artikeluppslag hela tiden. Jag var i Colorado när cannabis blev lagligt och åkte tillbaka nu. Det har blivit en stor industri väldigt snabbt. Ett nytt Silicon Valley. Jag har flera artiklar som kommer gå i Fokus framöver, berättar Mats Drougge.

 

Här är Mats Drougges spellista inför helgen:

 

 

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Slitz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.