Content marketing
Magnus Sandman: "Det handlar inte om någon content marketing"
Publicerad: 16 oktober 2014, 10:17
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:25
REPLIK. Magnus Sandman, som driver Marketing Tech Consulting, är starkt kritisk till IHR-studenternas tips för content marketing som nyligen publicerades på dagensmedia.se.
Det är välkommet att content marketing blir föremål för ett akademiskt c-uppsatsarbete av studenter vid IHR.
Eftersom jag ännu inte läst själva uppsatsen får jag ta min utgångspunkt i den debattartikel som publicerats på Dagens Media.
Att nio av tio i kommunikationsbranschen säger sig arbeta strategiskt och operativt med content marketing (enligt Marknadschefsbarometern 2013) utan att det råder någon enighet om vad som skall räknas till content marketing är lika illustrativt som sorgligt skrattretande.
Kundtidningsförlagens ompositionering från updragspublicister till content marketing-byråer tillgodoser möjligtvis deras kunders önskemål om att skenbart hänga med i förändringen och ”ligga i framkant”. Men någon content marketing handlar det inte om. Snarare att man fått en ny beteckning på den gamla vanliga kundtidningen, möjligtvis upphottad genom att den läggs på nätet.
Att det traditionellt skrivna ordet med illustrationer kompletteras med vodcasts och podcasts är visserligen lovvärt, men utan automatiserad marknadsföring, så kallad marketing automation, handlar det om samma gamla vanliga megafonmarknadsföringsstrategi som ju inte visat sig särskilt framgångsrik i vårt överflödssamhälle. Plastic padding och gnussning med Autosol kanske får det gamla bilvraket att se snyggare ut, men det är också allt.
Jag skall inte ge mig i kast med att raljera mer över slutsatserna i c-uppsatsen, som jag som sagt ännu inte läst, men de uppradade punkterna har jag svårt att se som en modell, snarare ett antal tämligen självklara delar i ett content marketing-arbete.
Dock, punkt 5 (om effektmätning) påminner mig om att reklambranschen ännu inte tycks ha vaknat upp, dragit upp rullgardinen och känt doften av kaffe.
Effektmätning är ett roligt hittepåbegrepp som använts och används istället för ett realistiskt och relevant KPI-tal. Allt marknadsföringsarbete måste sättas i relation till exakt hur det enskilt och tillsammans med övriga delar ökar försäljningen. Något som företag som arbetar med content marketing på riktigt i verkligheten gör. Med hjälp av marketing automation.
Charlotte Bernett och Jens-Linus Lundgren–Widén, jag tar gärna en fika med er så kan vi prata om det här. Det område ni behandlat är viktigt och det skulle gräma mig om ni med er c-uppsats blev troféer för något uppsminkat kundtidningsförlag som vill framstå som modernt och ”långt fram i skorna”, som danskarna säger. Vi kan rentav göra en podcast om det så får fler ta del av vårt kloka samtal.
Ring eller skicka ett mejl så bjuder jag på fika!
Magnus Sandman
Magnus Sandman driver företaget Marketing Tech Consulting och är delägare i Leadsius. Sedan 2010 arbetar han enbart med content marketing och marketing automation.
LÄS REAKTIONERNA PÅ SANDMANS DEBATTEXT: