Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Content marketing

Journalister positiva till native advertising

Publicerad: 21 April 2016, 09:40
Uppdaterad: 21 April 2016, 09:42

Mynewsdesk har sammanställt en rapport med journalister från USA, Storbritannien, Tyskland och Sverige. 60 procent av alla tillfrågade journalister sade antingen ja eller kanske, på frågan om de kan tänka sig producera sponsrat innehåll.


Ämnen i artikeln:

Mynewsdesknative advertising

Under 2015 uppgick totala reklaminvesteringar i Sverige till drygt 68,3 miljarder kronor, vilket innebär en ökning på 1,9 procent gentemot 2014. Trots detta omsatte native advertising bara 100 miljoner under 2015, enligt statistik från IRM.

Native advertising ses som en av lösningerna på framtida intäkter hos de svenska mediehusen. För ett år sedan lanserade Aftonbladet sin partnerstudio, en satsning på native-reklam och branded content, och snart presenterades samarbeten med Telia och Compricer.

Samtidigt är ämnet debatterat av många journalister, som tycker att den journalistiska objektiviteten mer och mer urholkas och att förtroendet för journalistiken riskerar att försämras. I Finland gick Konsumentombudsmannen förra året och manade annonsörerna till bättring gällande sponsrade artiklar.

Aftonbladets reklamlöp för två månader sedan fick ta emot hård kritik från den interna fackklubben. Flera ögonbryn höjdes på både läsare och journalister.

Nu har Mynewsdesk gjort en undersökning om medielandskapets framtid.

Över 2000 journalister från hela världen har delat med sig av sina åsikter.

Enligt undersökningen är journalister positivt inställda till att producera sponsrat innehåll. 60 procent av samtliga journalister sade antingen ja eller kanske på frågan om de kan tänka sig producera sponsrat innehåll. I Sverige landade siffran på 56 procent.

Mest positiva var journalister från USA och Storbritannien, vilket kan förklaras av att ägarförhållandet för de största mediehusen mestadels är privata.

I Sverige var 44 procent av de tillfrågade journalisterna negativt inställda, jämfört med Norge där endast 11 procent var positiva.

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.