Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Content marketing

Iprospect: "Vanliga feluppfattningar och myter kring content marketing"

Publicerad: 17 Juni 2014, 08:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:35

KRÖNIKA. Långsiktighet, engagemang och SEO är nyckelorden för lyckad content marketing, skriver Iprospects Jaana Vickhoff och Vincenza La Starza.


Ämnen i artikeln:

Iprospect

Content marketing är på allas läppar. Begreppet har de senaste åren gått från att få personer har hört talas om det, till att de flesta vill jobba med det.

Men hur bra är egentligen kvalitativt innehåll om ingen kan hitta det? Och hur betydelsefullt är sökbart innehåll om det sedan inte tilltalar användaren?

Kombinationen content och SEO är inget nytt för Iprospect. Innehåll är, och har länge varit, en stor och viktig del inom sökmotoroptimering. Och genom sök hittar vi och kan mäta hur vårt innehåll presenteras och presterar. Att börja från sök är grunden. Låt oss ta det från början.

Syns du inte, finns du inte

Svenskar gör över 35 miljoner sökningar på Google varje dag. Vi är vana vid att Google ger oss informationen vi vill ha, och snabbt ska det gå. Får vi inte rätt information presenterad på första sidan av sökresultat är det få som har tålamod att klicka sig vidare till nästa. Det känns enklare att formulera om sig, testa en annan ordföljd eller andra fraser. Sök är därför alltid ett nödvändigt första steg att ta när det gäller all närvaro online.  Syns du inte i sökmotorerna - finns du inte.

Sökmotoroptimering gör att ditt innehåll syns och går att finna, vilket är en oerhört viktig del i all typ av marknadsföring, och det är vitalt att synas bland de översta sökresultaten. I många fall är sök den effektivaste kanalen att använda sig av för att nå ut med sitt budskap. Men det slutar såklart inte där. Hittar vi resultat som verkar stämma bra in på det vi letar efter går vi in på sidan, men finns inte svaret att finna snabbt, tydligt och enkelt - då lämnar vi sidan fortare än kvickt. Framtiden tillhör varumärken som syns och samtidigt kan erbjuda konsumenterna det innehåll de faktiskt vill ha.

Kommunicera på konsumentens villkor

I takt med att konsumenterna kräver mer har maktbalansen förskjutits – idag är det konsumenterna som bestämmer hur och när de interagerar med innehåll, platser, människor och i slutändan inköp. För varumärken gäller det därför att tänka i nya banor.

Att kvalitativt innehåll gör skillnad i sök är dock ingen nyhet. Google har alltid haft som mål att ge användaren det mest relevanta sökresultatet vid varje sökning. Konkurrensen är hård och det räcker inte med att ranka på topp om innehållet sedan inte överensstämmer med det användaren faktiskt var ute efter. En besökare som ”vänder i dörren” får en dålig användarupplevelse och kommer inte förknippa varumärket med expertis inom området.  Och Google vet när en sida ofta får foten, och minns det vid nästa sökning som görs på samma ämne. Relevant innehåll däremot, ger användaren en anledning att stanna kvar, ta del av materialet och, förhoppningsvis, dela det i sina kanaler och återkomma till företagets webbplats.

En lång process som kräver engagemang

Content marketing är ett vitt skilt begrepp. Alla lägger in lite vad de vill i definitionen. Och inget fel i det. Men det finns en del vanliga feluppfattningar och myter kring begreppet, och några riktlinjer du kan använda dig av om du fortfarande känner dig lite osäker kring vad det egentligen innebär att jobba med content marketing.   

En vanlig feluppfattning är att arbete med annonsering och kampanjer är att jobba med content marketing. Det stämmer inte. Innehållsmarknadsföring är ett beständigt och långsiktigt arbete som sker på din hemarena - dina egna webbplatser och kanaler. En naturlig följd av bra innehåll som faktiskt syns resulterar i sin tur till större spridning i förtjänad media – det vill säga i mottagarnas egna kanaler. Och givetvis kan du även ge innehållet en ”boost” genom annonsering för att nå ut ännu bredare. Det är ett ständigt samspel mellan ägd, köpt och förtjänad media och det går inte att bortse från att de i hög grad påverkar varandra.

Innan du publicerar ett inlägg måste du optimera det för sökmotorerna så att det kan hittas av dina intressenter. Det innebär även att du, som i all annan typ av publicering och marknadsföring, måste följa upp resultat och utvärdera. Det hela handlar mycket om ”test and learn”. Du testar dig fram, provar olika ingångar och infallsvinklar, och det innehåll som du märker fungerar - det spinner du vidare på, fördjupar dig i och utvecklar. Inför varje ny publikation är upprepning av hela proceduren receptet på framgång.

Nyckelorden för lyckad content marketing är alltså långsiktighet, engagemang och SEO. Identifiera ditt varumärke och vad som gör det unikt, för att sedan gå vidare till att ge dem som är intresserade av ditt område det innehåll de faktiskt söker. Och kom ihåg – syns du inte i sökmotorerna, finns du inte.

Jaana Vickhoff och Vincenza La Starza,

Iprospect


Ämnen i artikeln:

Iprospect

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev