Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Content marketing

Fortum gör tidning av fakturabilagan

Publicerad: 22 Maj 2015, 07:08
Uppdaterad: 1 Juni 2016, 13:55

Baluba Branded Content får uppdraget att hjälpa Fortum med att prata med kunderna på kundernas nivå.


Ämnen i artikeln:

Fortum

Fortums kommunikation mot kunderna ska få ett tydligare redaktionellt innehåll. För att hjälpa till med det väljer Fortum Markets nu Baluba Branded Content som ska göra om både "Energihjälpen" och "Ny Energi".

– Tidigare har Energihjälpen mer varit en fakturabilaga och nu blir det mer som en tidning. Ny Energi har varit mer åt direkt reklam-hållet och kommer också det att bli en tidning. Det kommer också att leda till att det finns mer innehåll att sprida vidare digitalt, säger Åsa Rydén Antonsson, konceptutvecklare på Baluba Branded Content, till Dagens Media.

Harriet Stenvall är projektledare för marknadskommunikationen på Fortum Markets. Till Dagens media säger hon att Fortum i och med det nya samarbetet försöker lämna sitt "inifrån och ut-perspektiv".

– Vi som håller på med det här dagligen blir ju nördar, så vi ville ha nya friska ögon som kan titta på el. Baluba Branded Content har en kreativ bredd och vi kände också att de hade en upptäckarglädje i att ta reda på mer om oss som företag och el som produkt i samhället, säger hon och fortsätter:

– De ska göra något bra och enkelt av ett ämne som många kanske tycker är svårt och avancerad. Det ska bli jättespännande att börja med det här och prata med kunder på deras nivå.

De första numren av tidningarna kommer bland annat att innehålla intervjuer med Fortums kunder och en intervju med kocken Paul Svensson. Mer energi kommer också att läggas på ett digitalt nyhetsbrev och att sprida Fortums texter i sociala medier.

– Vi kommer att jobba mycket mer med storytelling, vilket är ett nytt grepp för Fortum. De är väldigt duktiga, men man behöver inte bara berätta om det utan också om alla möjliga innovativa projekt som finns runt om i hela energivärlden. Detta för att visa att energi är mycket mer spännande och angeläget än vad många tror, säger Åsa Rydén Antonsson.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Fortum

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.