Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Content marketing

Flygbolag drar tillbaka rasistisk artikel

Air China anklagas för rasism efter att ha varnat resenärerna för mångkulturella områden i London. Nu drar flygbolaget in hela upplagan av sin kundtidning.


Publicerad: 09 September 2016, 08:10
Uppdaterad: 09 September 2016, 08:14

Ämnen i artikeln:

Content Marketing

Det är efter en formulering i Air Chinas magasin Wings of China, som delas ut till flygpassagerarna, som fått det statligt ägda flygbolaget att hamna i blåsväder.

I en artikel om resmålet London skriver tidningen att "London är en säker plats att resa till, men man behöver vara försiktig i områden där det huvudsakligen bor indier, pakistanier och svarta människor".

Formuleringen har väckt stort raseri mot Air China i London, efter att den uppmärksammades på Twitter av en journalist på tv-stationen CNBC.

Kritiken ledde till att Air China, som enligt CNBC länge arbetat med att bygga upp sin ställning som ett internationellt flygbolag, har dragit tillbaka hela upplagan av Wings of China.

Bolaget som producerar Wings of China åt flygbolaget har nu officiellt bett om ursäkt, både mot resenärer som tagit illa vid sig och mot flygbolaget för att deras varumärke tagit skada.

Även Air China har bett om ursäkt för formuleringen i en tweet, som dock senare raderades, enligt CNBC.

"Beslutet om vem som ska beskyllas för debaclet och huruvida man ska be om ursäkt eller inte har uppenbarligen varit svårt för flygbolaget att fatta", skriver CNBC på sin sajt.

 

Ämnen i artikeln:

Content Marketing

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.