Få full koll på digital content marketing med Dagens Media

2015-11-24 23:00  
Joakim Arhammar och Pontus Staunstrup är redaktörer för analysbrevet Digital Content Marketing.

Digital content marketing spås växa kraftigt de kommande åren. Nu lanserar Dagens Media ett analysbrev med allt du behöver veta för att hänga med.

Pontus Staunstrup och Joakim Arhammar, två av Sveriges ledande experter på content marketing, startar analysbrevet Digital Content Marketing ihop med Dagens Media.

Brevet, som skickas direkt till prenumeranternas mejlbox, samlar all svensk och internationell kunskap som behövs för att förstå och hålla sig uppdaterad om content marketing. Tips och nyheter blandas med analyser och fördjupande trendspaningar (klicka här för att göra en beställning eller för att prova på gratis fram till årsskiftet).

Varför behövs det ett analysbrev om digital content marketing?

– Det skrivs och pratas mycket om digital content marketing och det kan vara svårt att hitta exemplen, casen och trenderna som är viktiga att ha koll på. Eftersom vi arbetar mycket med content marketing har vi den kollen, och genom brevet delar vi med oss av det, berättar Pontus och Joakim.

Vad kommer ni att skriva om?

– Vi kommer att ta upp det aktuella, som case och nyheter, både internationellt och i Sverige. Och i varje brev kommer vi också att gräva lite djupare om allt från trender till konkreta råd och tips.

Vilka är de viktigaste content marketing-trenderna som man bör ha koll på i dag?

– En trend är att fler och fler företag blir medvetna om att de verkligen måste jobba med distributionen av sitt innehåll för att nå ut. Det innebär att vi ser allt fler företag förstå och utnyttja kopplingen mellan content marketing i egna kanaler, pr i förtjänade kanaler och köpt annonsering.

– En annan är att video ökar kraftigt som format.

– En tredje nygammal trend är ett ökat fokus på att samla in e-postadresser till nyhetsbrev och andra utskick. Fokus hos många företag har under flera år legat på många följare i sociala medier, men nu är mejlprenumeranten mest värdefull.

– Den sista trenden är analytikerns upphöjda roll i content-teamet. Istället för att vara en person som skickar statistikrapporter på hur saker har gått så styr analytikerns kunskaper och insikter vilket innehåll som ska skapas och hur det ska distribueras.

Hur bra tycker ni att svenska företag är på att jobba med content marketing i dag, i en internationell jämförelse?

– Det finns flera svenska företag som jobbar bra med content marketing i dag. Skillnaden med till exempel USA och Storbritannien är mer i mängden företag som gör det och att de gör det i större omfattning.

Finns det några vanliga fallgropar som man bör se upp med?

– Den vanligaste är att man inte har en ordentlig plan utan bara kör igång. Det blir ofta dyrt, ineffektivt och svårt att genomföra i längden. För att lyckas med content marketing krävs ett långsiktigt engagemang. Andra misstag är brist på tålamod, för bred målgrupp, dålig kvalitet på innehållet och att skapa innehåll utan koppling till affärsverksamheten.

Ni kommer också ut med en bok nästa år, vad handlar den om?

– Den heter ”Content marketing för alla”, och tanken är just att hjälpa alla som vill jobba med content marketing med kunskap och konkreta tips. Oavsett om det är stora eller små företag, eller om de finns i B2B eller B2C.

Analysbrevet Digital Content Marketing utkommer varannan vecka, med 20 utgåvor per år. Här kan du läsa mer och göra en beställning.

Det här är Joakim och Pontus

Joakim Arhammar är en contentspecialist med tio års erfarenhet av content marketing. Han arbetar strategiskt och operativt med en bred kundflora bestående av B2C, B2B och corporate communication, med ett digitalt fokus.

Pontus Staunstrup är digital strateg, med fokus på content strategy/marketing och sociala medier. Han har tidigare hjälpt ett stort antal företag med content marketing, och är numera ansvarig för innehållsstrategi och sociala medier på ett stort nordiskt företag. Han har arbetat med kommunikation och marknadsföring i 25 år, varav 15 med digitalt fokus.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt