Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Content marketing

"Du&Co" skrotas – efter 20 år

Postnord lägger ned kundtidningen "Du&Co". Samtidigt pågår bolagets upphandling av redaktionella kommunikationstjänster.


Publicerad 2015-11-20 12:38
Uppdaterad 2016-02-23 07:15

Ämnen i artikeln:

PostNord

Dela artikeln:

Kundtidningen "Du&Co" har getts ut av Posten, nuvarande Postnord, sedan 1995.

Nu är den eran över.

I dagarna landade tidningens sista nummer hos mottagarna, Postnords kunder samt privatpersoner.

– Vi ser över vår samlade utgivning. Vi ser effektivare sätt att kommunicera mot våra kunder än att använda den tidningen, säger Per Mossberg, kommunikationsdirektör på Postnord, till Dagens Media.

Tidningen har producerats av contentbyrån Spoon – som nyligen meddelande att man ska skära ned genom att outsourca printrelaterad formgivning.

Postnord går igenom samma typ av digitalisering som råder i mediebranschen, där många aktörer upplever att papperstidningarnas räckvidd minskar. Bolaget förändrar även sin egen affär mot det digtiala.

– Det är inte så att vi står framför skrivpulpetar med reservoarpennor. Vi har mycket digitala uppdrag. Vi sitter även i samma sits som andra utgivare, där färre läser papperstidningar och fler vill läsa digitalt, säger Per Mossberg.

Upplagan har legat på omkring 70 000 exemplar, varav hälften gått till små och medelstora företag. Resterande del av upplagan har distribuerats till privatpersoner.

Den typ av innehåll som tidigare legat i "Du&Co" ska istället gå ut via andra kommunikationsvägar.

– Allt förändras, även den. Tidningen har haft ett högt läsvärde, men den träffar inte rakt in i de kundsegment som vi vill nå. Vi har många sätt att kommunicera med kunderna, konstaterar Per Mossberg.

Det sista numnret landade hos mottagarna tidigare i veckan. Beslutet att skrota tidningen togs för ett par månader sedan.

Postnord har tidigare i år valt ny mediebyrå och eventbyrå.

Just nu pågår Postnords upphandling av redaktionella kommunikationstjänster, ett uppdrag som nu ligger hos Spoon.

Enligt Spoons vd Anders Ribba grundar sig beslutet att outsourca bolagets printrelaterade formgivning inte i Postnords beslut att skrota "Du&Co" i pappersform.

– Det är ett exempel av många där man valt att jobba mer digitalt. Det kommunikativa arbetet med den målgruppen finns kvar, men inte i tryckt form. Vi har det uppdraget nu, men en upphandling pågår, säger han till Dagens Media.

Vem som får uppdraget väntas vara klart inom kort.

Här kan du läsa det sista numret av "Du&Co".

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.