Få hela storyn
Starta din prenumeration
Content marketing
Publicerad: 9 Mars 2016, 12:47
Uppdaterad: 9 Mars 2016, 12:51
"Digitala livet" hos Aftonbladet.
Efter ett år avslutas contentsamarbetet mellan Telia och Schibsted.
Dagens Media kunde förra året berätta om det omfattande contentsamarbetet mellan Telia och Schibsted.
Rapporteringen, som fick namnet ”Digitala livet”, gjordes inom Aftonbladets Partnerstudio och rullade främst hos Aftonbladet men även hos Svenska Dagbladet.
Dessutom anställdes SVT-journalisten Katarina Andersson som ”Digitala livet”-korrespondent på den amerikanska västkusten, vilket kritiserades skarpt inom journalistkåren.
I början av februari i år inledde Konsumentverket, KO, en granskning av ”Digitala livet”. Enligt KO vilseleder Aftonbladet läsarna genom smygreklam för Telia.
I slutet av maj ska dock satsningen läggas ner, skriver Resumé.
– Vi hade ett avtal som låg på ett år så det är ingen dramatik i detta. Vi har haft ett bra samarbete där vi har brutit mark tillsammans med Branded Content. Vi är jättenöjda från Aftonbladets sida och det är Telia med, säger Sigge Ennart, affärsutvecklingschef på Schibsted Content Marketing Studio, till Resumé.
Nedläggningen innebär att Katarina Andersson förlorar sitt jobb.
Samarbetet mellan Telia och SvD avbröts redan i oktober förra året.