Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Content marketing

Carlsberg satsar på podcast – lanserar ölpodden

Carlsberg Sverige vill kommunicera direkt med ölintresserade genom egen poddsatsning.


Publicerad 2014-07-16 06:04
Uppdaterad 2015-12-06 12:33

Ämnen i artikeln:

Carlsberg

Dela artikeln:

– Man kan lyssna på samtal om öl medan man är på sin joggingrunda. Det är ju perfekt, säger Henric Byström, kommunikationschef Carlsberg Sverige, till Dagens Media.

Var femte svensk uppger att deras intresse för öl är större idag än för tre år sedan, enligt Sifo-undersökningen "Dryckeskollen 2014".

Parallellt, under denna period, har podcast vuxit till en etablerad mediekanal.

Carlsberg Sverige lanserar i dag Ölpodden, där ölprofiler bjuds in för att diskutera. Programledaren är Christian "CC" Eikner, till vardags barchef på Nya Carnegiebryggeriet i Hammarby Sjöstad. Avsnitten läggs ut en gång i månaden på Itunes och Soundcloud.

– Detta är ett av flera sätt att kunna prata om en öl på ett intressant sätt. Vi hoppas kunna nå ut till en publik som är intresserad – och det som är kul med detta är att det bygger på lyssnarnas egna aktiva handlingar. Du måste själv söka upp podden för att kunna ta del av den, säger Henric Byström.

För produktionen står Christian "CC" Eikner och Carlsberg Sveriges kommunikationsbyrå Cohn & Wolfe.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.