Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Content marketing

Bonnier News lanserar gemensam native-lösning

Publicerad: 16 Januari 2015, 05:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:16

Bonnier News, där bland andra DN och Sydsvenskan ingår, har tagit fram en ny lösning för native advertising.


Ämnen i artikeln:

Bonnier News

Den nya tjänsten innebär i praktiken att kundens material antingen tas fram, eller i de fall där kunden själv tagit fram det, kvalitetssäkras av Bonnier News.

Detta med syftet att annonsmaterialet ska vara så effektivt som möjligt på Bonnier News olika sajer.

– Native är ju ett av 2014 års allra hetaste buzzwords tillsammans med programmatic buying och big data. Som alltid när något är riktigt hett dyker det upp en mängd varianter som till slut gör att det är svårt att veta vad som egentligen avses, säger Andreas Sandin, annonsdirektör på DI och ansvarig för native inom Bonnier News.

Målet är att skapa en tydlighet gentemot marknaden.

– Vanligtvis ser vi att kunder använder samma material på ett antal olika sajter, men då missar man en stor del av poängen med native. Som mest effektivt blir det när materialet är anpassat och vinklat utifrån miljön och läsarna på just den siten det publiceras.

Native-lösningen kommer bland annat att skötas av kommersiella redaktörer som har i uppdrag att väga annonsörens behov gentemot det som funkar på respektive sajt. Detta gäller även den redaktionella trovärdigheten, enligt Andreas Sandin.

PostNord är en av de första kunderna att använda Bonnier News nya native-upplägg. Deras native-annonser ligger redan uppe på DI:s sajt.

– Vi arbetar ständigt med att utveckla hur vi når viktiga målgrupper med relevant innehåll, native advertising är ett intressant sätt att göra detta, säger PostNords kommunikationsdirektör Per Mossberg i en kommentar.

Enligt Andreas Sandin kommer Bonnier News att vara restriktiva både med hur många uppdrag de tar och med vilka kunder man samarbetar med.

– För att det ska bli bra behöver man ha något intressant att berätta och samtidigt kompetensen och engagemanget att kunna ta fram ett stort antal vinklingar på detta. När man arbetar i redaktionell miljö är uppdateringstempo och kvalitet avgörande. Rätt utfört är dock native fantastiskt, det är verkligen ett effektivt verktyg för att bygga varumärke och engagemang, säger han.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Bonnier News

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.