Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Content marketing

Blev uppsagda från Minimedia – nu startar de nytt bolag

Publicerad: 2 September 2016, 11:46
Uppdaterad: 2 September 2016, 12:41

När Minimedia varslade alla anställda bestämde sig sju native-veteraner att starta nya produktionsbolaget CISK, Content is King.


Ämnen i artikeln:

MinimediaSchibstedContent Marketing

Före sommaren varslade Schibsted-ägda Minimedia hela personalen och bytte inriktning mot e-handel.

Nu slår sig sju tidigare Minimedia-anställda samman och startar ett nytt bolag, Content is King, förkortat CISK. Samtliga sju blir också delägare i bolaget.

– När vi fick gå från Minimedia kände vi alla att det var dumt att kasta bort den erfarenhet vi sitter på – trots att vi nu är ett nystartat bolag har vi ju egentligen längst erfarenhet av native i branschen. Att fortsätta på den banan känns självklart, säger vd Daniel Söderbäck till Dagens Media.

De sju anställda har alla jobbat i cirka tio år på Minimedia.

– Att stå på egna ben blir en utmaning, samtidigt ser jag på framtiden med stort självförtroende. Minimedia har varit unika i många år på så vis att de varit nyskapande och legat rätt i tiden, de värderingarna vill vi ta fasta på framåt.

På vilket sätt kommer Content is King sticka ut från andra liknande bolag?

– Vi håller på med utveckling av Native 2.0, eller Social Native, som vi kallar det. Det är ett koncept som vi redan testat på under det senaste året, som resulterat i ett enormt engagemang bland läsarna. Det handlar bland annat om att gå bort från den typ av native-kampanjer som bara ligger i en tidning från ett datum till ett annat, och istället sprida innehållet i sociala kanaler.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev