Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Content marketing

Biites vill vara Netflix för branded content

Publicerad: 20 September 2018, 09:06
Uppdaterad: 20 September 2018, 11:50

Bild 1/2  Annelie Odén är Sverigechef för Biites.

Danska Biites samlar serier och innehåll skapat av annonsörer på en och samma plattform. Nu lanseras plattformen i Sverige.


Ämnen i artikeln:

branded contentNetflixHBO

En dansk film- och videoplattform tar klivet in på den svenska marknaden. Den digitala plattformen Biites ska verka som annonsörernas Netflix, en plattform helt bestående av branded content och native.

Annelie Odén är Sverigechef för Biites och berättar att sajten har lanserats i Sverige men att den just nu till största del består av innehåll från icke-lokala aktörer. Planen nu är att hitta svenska annonsörer som vill köpa utrymme och synas på plattformen.

– Vi ser ett stort behov från företag som vill skapa längre format och vara mer egna i sitt innehållsskapande, och det har hittills inte funnits en plattform för dem. Det finns visserligen Youtube och sociala medier men dessa miljöer är både röriga och brusiga. Då har vi skapat en miljö som är ren och enkel så att deras content kommer fram på ett väldigt starkt sätt, säger Annelie Odén till Dagens Media och tillägger:

– Det är som Netflix och HBO fast för annonsörer. Det är gratis för användarna, istället är det annonsörerna som betalar.

Annelie Odén tror att konsumenterna kommer uppskatta plattformen då den både är gratis och inte innebär några reklamavbrott för tittarna.

Hur ser annonsmärkningen ut på plattformen?

– Vi är väldigt transparenta mot konsumenterna, att allt innehåll är kopplat till kommersiella företag. När en tittare klickar på innehållet står det tydligt "Presenteras av Momondo", exempelvis.

Affärsmodellen är baserad på tre olika paket. Annonsörer kan antingen köpa ett fast pris på sex eller 12 månader beroende på hur många filmer som annonsören har att visa, det utan några garanterade visningar. Genom det andra paketet betalar annonsörer för antalet klick.

– Längre fram, som vi har gjort i Danmark, kommer vi även öppna upp för månadsabonnemang. För annonsörer med mycket innehåll kan det vara gynnsamt.

Biites grundades i Danmark 2017 och förutom lanseringen i Sverige kommer man även rulla ut sajten i Storbritannien och Norge.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

branded contentNetflixHBO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev