Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Content marketing

Akademiklinikens podd ska få fler att göra skönhetsingrepp

Publicerad: 2 Mars 2015, 13:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:11

Privata plastikkirurgikliniken Akademikliniken satsar på content marketing och släpper en podd om skönhet – ”Ytligheter”.


I ”Ytligheter” träffar programledare Tove Norström allt från plastikkirurger till skönhetsprofiler för att prata om frågor och olika värderingar rörande skönhet.

Tove Norström kommer från reklambranschen där hon arbetat som kreatör och copywriter.

Akademikliniken är en privat klinik för estetisk och rekonstruktiv plastikkirurgi. Kliniken ägnar sig även åt hudvård.

Charlotta Abrahamsson är marknadschef på Akademikliniken.

– Att stå bakom en podcast är ytterligare ett led i den typen av marknadsföring vi jobbar med. Vi vill ha kunder som välinformerade och det här är ett sätt att sprida information.

Vilken är er målgrupp?

– Den primära målgruppen är kvinnor mellan 25 till 50 år. Hos våra kunder är fördelningen 15 procent män och resten kvinnor, så podden riktar sig till kvinnor.

Hur tydligt kommer det att framgå att det är Akademikliniken som är avsändaren?

– Programledaren kommer säga det i varje avsnitt. Vi är tydliga och klara med att vi är avsändaren, säger hon och fortsätter:

– Det här med plastikkirurgi kan vara lite känsligt. Många har fördomar om vilka det är som gör ingrepp, och hur resultatet blir. En del av målsättningen med podden är att folk ska kunna se förbi sina förutfattade meningar.

Är det ett sätt att normalisera den typen av ingrepp ni gör?

– Nej, jag skulle inte säga normalisera. Vi vill bryta fördomar och vill visa att det finns positiva sidor. Vi välkomnar även att ta diskussionen kring de här frågorna.

Idén kommer från kommunikationsbyrån The TEEM och Perfect day producerar podden.

Akademikliniken gick nyligen in som huvudsponsor för Expressens webb-tv-program "Snygg på en lunch" som leds av Sofia Wistam.

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.