Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Content marketing

Aftonbladets Telia-samarbete granskas: ”Rör sig om reklam”

Publicerad: 3 Februari 2016, 06:00
Uppdaterad: 3 Februari 2016, 08:54

"Digitala livet" hos Aftonbladet.

Konsumentverket anklagar Aftonbladet för att vilseleda läsarna genom smygreklam för samarbetspartnern Telia. Nonsens menar Aftonbladet, som vägrar att annonsmärka artikeln om Telia. – Det är redaktionellt innehåll, säger Sigge Ennart som ansvar för Aftonbladets partnerstudio.


Ämnen i artikeln:

TeliaAftonbladet

I jakten på nya intäkter är Aftonbladet en av de svenska medieaktörer som bryter ny mark. Storsatsningen ”Digitala livet” presenterades i juni 2015. Svenska telekomjätten Telia slantar upp för att Aftonbladet, i sitt redaktionella flöde, ska sätta fokus på digitaliseringen.

– Den digitala utvecklingen är en av de största berättelserna att bevaka just nu, men också en av de mest underrapporterade. Genom samarbetet med Telia får Aftonbladet möjlighet att bevaka den på ett mer omfattande och insatt sätt, sade Aftonbladets publisher Jan Helin till Dagens Media när satsningen presenterades.

Det är Telias största enskilda satsning på content marketing. Initiativet rönte stor uppmärksamhet då det stod klart att Telias finansiering gav Aftonbladet möjlighet att skicka SVT:s forna mediabevakare Katarina Andersson till Silicon Valley – som sponsrad tech-korre.

Aftonbladets systertidning Svenska Dagbladet hade då nyligen lanserat webb-tv-serien ”Neuraths toppmöte” – sponsrad av Volvo Cars – där stjärnreportern Carolina Neurath sågs ratta en Volvo till sina intervjuer med näringslivets högdjur.

Kritiken från journalistkåren kom som ett brev på posten.

– Man kan inte låna ut sin trovärdighet utan att något försvinner, sade exempelvis Sydsvenskans Andreas Ekström, till SVT i en artikel skriven av Katarina Andersson (innan hon fick jobbet).

Nu genomför Konsumentverket, KO, en granskning av ”Digitala livet”, kan Dagens Media berätta.

KO skickade nyligen ett brev till Aftonbladet – där myndigheten anklagar tidningen för att göra smygreklam för en Telia-tjänst via en artikel på ”Digitala livet”.

KO:s slutsats är att Aftonbladets artikel har det ”uppenbara syftet att sälja tjänsten Telia Sense” och därför är ren marknadsföring.

Myndigheten dömer också ut Aftonbladets uppmärkning av samarbetet med Telia.

  "Det faktum att marknadsföringen bär den diskreta uppmärkningen ’i samarbete med’ och Telias logotype föranleder inte någon annan bedömning då det inte kan förutsättas att läsaren uppmärksammar och förstår denna term i sammanhanget”, skriver KO i brevet till Aftonbladet.

Aftonbladet slår tillbaka

Sigge Ennart, affärsutvecklingschef på Schibsted content studio, där partnerstudion ingår, slår ifrån sig KO:s anklagelser – och menar att artikeln är en produkt av sedvanlig nyhetsvärdering.

– Vi har gjort samma journalistiska bedömning som exempelvis TT, Sydsvenskan, Expressen och en lång rad branschtidningar både i Sverige och utomlands, säger Sigge Ennart till Dagens Media.

Det som skiljer er från de medierna är att ni har ett betalt samarbete med Telia, du ser inte någon anledning att förtydliga annonsmärkningen?

– Absolut inte. Detta är ett redaktionellt innehåll som lyder under yttrandefrihetsgrundlagen.

KO:s granskning gäller i dagsläget enbart denna artikel.

– Vi gjorde bedömningen att det så uppenbart rörde sig om marknadsföring. Det talas uteslutande om Telias tjänst i positiva ordalag och jämförelser med andra tjänster saknas. På den grunden anser vi att det faktiskt rör sig om reklam som kräver sedvanlig annonsmärkning, säger Axel Frick, jurist på Konsumentverket.

I skrivande stund är allt material på undersajten ”Digitala livet” märkt på detta sätt, och Axel Frick är öppen för att fler publiceringar kan komma att sättas under lupp.

– Det kan inte uteslutas, säger han.

Aftonbladet har fram till och med fredag denna vecka på sig att svara innan KO tar beslut om eventuella åtgärder. Då Aftonbladet inte tänker ändra sin märkning av innehållet kan en stämning till Marknadsdomstolen bli följden.

Parallellt pågår ytterligare en granskning riktad mot Aftonbladet gällande bristande reklamidentifiering av Compricers jämförelsetjänst. Båda granskningarna sker på eget initiativ av Konsumentverket.

När Dagens Media våren 2015 granskade samtliga fällningar hos Reklamombudsmannen stack Aftonbladet ut på ett högst omsickrande sätt. Med 17 fällningar för bristande reklamidentifiering hade Aftonbladet – som toppade fällningsligan – fem gånger så många fällningar som tvåan på listan.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TeliaAftonbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev