Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Content marketing

2014 – året då alla ville erövra begreppet content marketing

Content marketing-hajpen började under 2013 och eskalerade under 2014.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Publicerad: 23 December 2014, 05:15
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:17

Ämnen i artikeln:

Content MarketingSpoon

Alla företag som på något sätt verkar i - eller angränsar till - områdena medier och markandsföring blev plötsligt content-specialister och tävlade om att värva ny personal med "content" i titeln på visitkortet. "Det här är inget nytt", försökte somliga hävda.

Men det lyckades föga.

Content marketing är hett bland dem som sitter på pengapåsen, och då vill alla vara med och surfa på vågen.

I dragkampen om uppdragen kom definitionen av begreppet att hamna i fokus. På Dagens Medias sajt pågick en lång och hetsig debatt mellan olika aktörer på marknaden, där samtliga försökte påvisa varför just deras idéer kring content marketing var de rätta.

Till slut satte Björn Owen Glad på contentbyrån Spoon ner foten och manade till lugn.

" Min son är två år gammal och har inte riktigt lärt sig skilja på mitt och ditt. Ser han en blå spade i en sandlåda får han något suddigt i blicken och ropar upprört 'min spade'. På samma sätt har vi i dag sett hur olika aktörer inom content marketing käbblar och bär sig åt som tvååringar på jakt efter en blå content-marketing-spade", skrev han.

LÄS ÄVEN:

Ämnen i artikeln:

Content MarketingSpoon

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.