Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Borås Tidning om vinsten: "Som ett erkännande"

ÅRETS LOKALA MEDIEHUS. Borås Tidning utsågs till Årets lokala mediehus under galan igår.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 01 Juni 2017, 07:25
Uppdaterad: 01 Juni 2017, 07:59

Ämnen i artikeln:

Årets Lokala Mediehus

Stefan Eklund svarar på Kattis Ahlströms frågor på scen. Foto: Alexander Donka

Igår onsdags var det premiär för Dagens Medias nya gala Årets lokala mediehus. Under kvällen delades pris ut till Årets annonsör, Årets inspiratör och Årets lokala mediehus.

Mio utsågs till Årets annonsör, Anna Lindberg utsågs till Årets inspiratör och Borås Tidning tog hem pris i kategorin Årets lokala mediehus.

Stefan Eklund, chefredaktör för Borås Tidning, och Håkan Palmborg var på plats på Nalen och tog emot diplom och blommor från Mediekompaniets vd Anders Sjösten och Dagens Medias chefredaktör Niclas Rislund.

Hur känns det att bli Årets lokala mediehus?

– Det känns väldigt bra och roligt givetvis, vi är stolta över hela organisationen. Det är som ett erkännande av att vi gör något bra. Vi tycker ju att vi gör något bra men här får man det svart på vitt, säger Stefan Eklund till Dagens Media.

Varför vann ni?

– Vi har sedan flera år en konsekvent linje både när det gäller det redaktionella och det kommersiella där vi står väldigt starkt. Vi satsar väldigt hårt på en lokal närvaro inom journalistiken och marknadsmässigt. Vi har även ett tydligt uppdrag att vara en viktig aktör för demokratin. Vi fortsätter att utveckla oss digitalt men vi har fortfarande en papperstidning som vi tjänar pengar på också.  

Vad är det som utmärker er jämfört med andra lokala mediehus?

– Det är svårt att jämföra, alla har sina egna traditioner och villkor. Men vi är Borås äldsta företag, en 190 år gammal tidning, som har behållit sin centrala plats i människors vardag. Det försöker vi bibehålla, vi har verkligen en lokal närvaro.

Vad blir nästa steg för Borås Tidning?

– Det är ju det digitala, den digitala strategin måste hela tiden uppdateras och det är ett arbete som vi gör just nu. Vi kollar på hur vi kan utveckla vår webb-tv-satsning, både redaktionellt och kommersiellt, det är en rolig utmaning. Vi kommer även lansera en nyhetsapp i höst som ser väldigt bra ut, det är en stor satsning som vår koncern arbetar med. Sedan lanserade vi även en ny gratissajt igår som jag tror väldigt mycket på som ett komplement till tidningen med en egen målgrupp.

Ämnen i artikeln:

Årets Lokala Mediehus

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.