Medier
Bonnier studerar hjärnan – för att bli bättre i mobilen
Publicerad: 25 januari 2017, 13:10
Uppdaterad: 25 januari 2017, 13:13
Bonnier ska mäta hjärnvågor vid reklamexponering för att mäta annonsörernas effekt.
Bonnier News ska undersöka hur mottagandet av mobil marknadsföring skiljer sig åt i nyhetsmiljö jämfört med i sociala medier. De ska dessutom ta reda på hur annonsörer kan optimera sina varumärken i den mobila kanalen.
En omfattande Neuro-marketingstudie ska genomföras under våren under ledning av neuropsykologen och entreprenören Dr. Thomas Z. Ramsøy. Dr. Erik Modig, forskare vid Handelshögskolan, deltar som expert inom kommunikation.
– Som publicist vill vi att Bonnier News leder den här utvecklingen på den svenska marknaden säger Dilem Guler Affärsutvecklingschef på Bonnier News Sales i en kommentar.
– Neuromarketing erbjuder helt nya förutsättningar för medieanalys och jag är oerhört exalterad över vår utökade förmåga att erbjuda våra annonsörer avancerad rådgivning, fortsätter hon.
Studien är en del av Bonniers strategi att satsa på produkt- och affärsutveckling.
– I och med att vi mäter hjärnvågor vid annonsexponering kommer vi med en unik precision kunna avgöra effektiviteten i deltagande annonsörers kreativa material för både varumärkes- och konverteringsstrategi, kommenterar Staffan Engström, projektledare.
Under våren håller Erik Modig även en onlinebaserad utbildning i mobil marknadsföring tillsammans med Dagens Media.