Bonnier minskar vinsten

Mediekoncernens operativa resultat minskar med 106 miljoner: "Ett år med två ansikten", säger Tomas Franzén, vd på Bonnier AB.

Den svenska mediekoncernen Bonnier AB omsatte 25,7 miljarder under helåret 2017. Det innebär en ökning jämfört med 2016 års 25,5 miljarder kronor.

Mediekoncernens operativa resultat för helåret 2017 landade på 625 miljoner svenska kronor, vilket innebär en minskning med 106 miljoner kronor jämfört med föregående år.

Tomas Franzén, vd på Bonnier AB:

– För Bonnier har 2017 varit ett år med två ansikten. Å ena sidan tyngdes resultatet av ett antal turnaround-case som fortfarande dras med förluster. Därutöver gör vi omfattande nedskrivningar av goodwill, som framför allt härrör från våra investeringar i USA under åren 2006-2008, säger han i ett pressmeddelande.

– Å andra sidan ser vi flera genombrott i vår underliggande transformation, med stark digital tillväxt för våra produkter och tjänster inom journalistik, berättande och underhållning, säger han i ett pressmeddelande.

Det är i synnerhet resultatet för koncernens magasinverksamhet som ligger under förväntningarna. Områdets resultat för helåret 2017 backade med 100 miljoner kronor jämfört med föregående år. Från 2016 års 267 miljoner kronor till 167 miljoner.

Vad gäller Bonnier Magazines & Brands landade den delen av verksamheten ett resultat ungefär i linje med förväntningarna. Omsättningen landade på 940 miljoner kronor, och vinsten på 51,5 miljoner kronor.

– Vi växer bra i de nya kanalerna, men det är också värt att notera att den traditionella affären också fortsätter att leverera, kommenterar Lars Dahmén, vd på Bonnier Magazines & Brands.

Broadcasting och News är koncernens enda affärsområde där resultatet förbättrades under förra året. Bland annat Bonnier Broadcasting landade ett resultat på 423 miljoner kronor, att jämföra med 373 miljoner 2016.

Publicerad 2018-02-13 07.24Uppdaterad 2018-02-13 09.03

Ämnen i artikeln: