Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Bonnier fortfarande störst – men Spotify utmanar

Konkurrenssituationen hårdnar och flera har tvingats till stora besparingsprogram, men det finns fortfarande många lönsamma medieföretag i Sverige. Det slår Myndigheten för press, radio och tv fast i rapporten Medieekonomi 2016.


Publicerad 2016-10-21 08:25
Uppdaterad 2016-10-21 08:57

Ämnen i artikeln:

Myndigheten för radio och TV

Dela artikeln:

Myndigheten för press, radio och tv släppte i veckan rapporten Medieekonomi 2016, där man analyserat den ekonomiska situationen för landets tidningsföretag och även de största radio- och tv-företagen.

I år visar analysen tydliga spår av den hårdnande konkurrenssituationen. I flera fall sjunker såväl intäkterna som resultatnivåerna och flera medieföretag har tvingats till "betydande" besparingsprogram.

Däremot slår man fast att nedgången inte gäller alla företag och att marknadsutvecklingen har slagit olika hårt i olika delar av mediemarknaden. På så vis finns det fortfarande många lönsamma medieföretag i Sverige.

Bonnier toppar fortfarande listan över Sveriges största medieföretag. Omsättningen under 2015 uppgick till 26 miljarder, fördelade över ett femtontal nationella marknader.

Ny tvåa på listan, med en omsättning på 18,2 miljarder, är Spotify.

Om företaget lyck­as upprätthålla den snabba tillväxttakten – bara under 2015 steg omsättningen med 8 miljarder – kommer Spotify vara Sveriges största medie­företag när boksluten för 2016 läggs till hand­lingarna.

Samtidigt skriver man i rapporten att 2015 var ett jämförelsevis mycket gynnsamt år för medieföretagande, sett till det övergripande konjunkturläget. På annonsmarknaden ökade investeringarna med 2,8 procent. Omsättningen på 32,9 miljarder var den högsta under 2010-talet på annonsmarknaden.

Tillväxten i annonsförsäljningen hamnade dock i princip uteslutande hos de nätbaserade annonskanalerna. 

På tv-marknaden föll annonsintäkterna under året med 5 procent. Det innebär dock inte att tv-branschen går dåligt: både TV4 och MTG:s tv-verksamhet hör fortfarande till de mer lönsamma rörelserna på den svenska mediemarknaden.

Dagspressen är den del av mediemarknaden som drabbats hårdast av den nya konkurrenssituationen, enligt rapporten:

"Under 2015 föll de samlade branschintäkterna med 565 miljoner, eller 3,2 procent. Den viktigaste förklaringen till att flera dagstidningsföretag har lönsamhetsproblem är en fallande annonsförsäljning. Under 2015 föll annonseringen i landets papperstidningar med sammanlagt 647 miljoner. Tillväxten i den digitala annonseringen slutade på uppskattningsvis 176 miljoner och kunde alltså inte kompensera för nedgången på print".

Samtidigt konstaterar man att det finns stora skillnader på det här området inom inom dagspressen. Exempelvis svarade Aftonbladet och Expressen under 2015 ensamma för omkring 55 procent av dagspressens samlade digitala annonsintäkter.

Man skriver även i rapporten att det har varit en stor utmaning att ge en komplett bild av ekonomin i det svenska medielandskapet, eftersom en del av annons- och abonnemangsintäkterna hamnar hos globala aktörer.

Hur stora marknadsandelar dessa aktörer har av den svenska marknaden är en livligt diskuterad och viktig fråga, och myndigheten har inte haft möjlighet att få inblick i de globala aktörernas finansiella förutsättningar. Ambitionen är dock att arbeta vidare för att i kommande rapporter kunna presentera en välgrundad uppfattning om storleken på dessa marknadsandelar.

Om Medieekonomi 2016:

Rapporten bygger huvudsakligen på analyser av medieföretagens bokslut för 2015 års verksamhetsår.

Uppgifter om den svenska annonsmarknadens utveckling kommer från Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) och från Tidningsutgivarna (TU).

Statistik om tidningsföretagens upplagor har om inte annat anges inhämtats från TS Mediefakta (TS).

Uppgifter om svenskarnas mediekonsumtion och medieinnehav kommer huvudsakligen från Nordicom-Sveriges Mediebarometer samt från MMS och TNS Sifo.

Professor Staffan Sundin vid Luleå tekniska universitet har uppdaterat kartan över branschstrukturen på den svenska mediemarknaden som tidigare har publicerats i rapporten Medieutveckling 2015.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.