Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Åtta av tio: "Fejknyheter påverkar synen på fakta"

Fyra av tio svenskar ser varje vecka nyhetsartiklar eller nyhetsinslag på internet som de uppfattar vara påhittade och osanna, och knappt en av tio har delat en nyhet på internet som de senare fick veta var påhittad. Det enligt en ny undersökning från TU. Bild: Pixabay

En färsk undersökning från TU visar svenskarnas relation till falska nyheter. "Det är oroande siffror", säger TU:s chefsanalytiker Tobias Lindberg.


Publicerad 2017-03-01 10:09
Uppdaterad 2017-03-01 12:12

Ämnen i artikeln:

TU

Dela artikeln:

Strax efter det amerikanska valet i november förra året, släppte Buzzfeed en uppmärksammad analys. Enligt resultatet var det fejknyheter som fick störst spridning och engagemang på Facebook under valkampanjen – istället för nyheter från etablerade medier såsom The Washington Post och New York Times.

Att falska nyheter även har en stor påverkan på svensk mark, visar en färsk undersökning som mediernas branschorganisation TU – Medier i Sverige presenterar idag.

Åtta av tio vuxna menar nämlingen att fejknyheter i hög utsträckning påverkar våra uppfattningar om grundläggande fakta när det gäller aktuella frågor och händelser.

Fyra av tio svenskar ser varje vecka nyhetsartiklar eller nyhetsinslag på internet som de uppfattar vara påhittade och osanna, och knappt en av tio har delat en nyhet på internet som de senare fick veta var påhittad.

Var tredje person i undersökningen är dessutom osäker på sin egen förmåga att upptäcka en fejknyhet.

– Det är oroande siffror, säger TU:s chefsanalytiker Tobias Lindberg till Dagens Media, och fortsätter:

– För att komma till rätta med det här måste frågan om källkritik få ta större plats, det måste finnas tillgänglig information om hur man som privatperson tillämpar källkritik. Det är bra att problematiken lyfts från olika mediehus, bland annat genom Metros Viralgranskaren, men jag tror att det även är viktigt att det prioriteras högt i skolorna.

När det kommer till vem som har ansvaret för att hindra spirdandet av fejknyheter, visar undersökningen att åtta av tio anser att medier som tidningar, tv eller radio har ett mycket stort ansvar, medan sex av tio anser att ansvaret främst ligger på den enskilde.

– Att de flesta anser att ansvaret ligger på de etablerade medierna, kan tolkas på två sätt. Antingen att det är deras uppgift att faktiskt avslöja fejknyheter, eller så handlar det om att även de bör ta till sig av kritiken. Dock ligger huvuddelen av fejknyheterna utanför de etablerade medierna. Det ansvar de måste ta tror jag främst handlar om att debattera och uppmärksamma problematiken, och där är de svenska medierna på banan idag, säger Tobias Lindberg.

Det här är första gången som TU undersöker svenskarnas syn på fejknyheter, men det är ett område som man aktivt kommer att bevaka framåt.

I januari sjösatte organisationen en tre år lång kampanj för att lyfta frågan om mediers trovärdighet. I det första steget var det frågan om varför medier sällan sätter ut namn och bild på brottsmisstänka personer som var i fokus. Nästa del kommer i maj, då frågan om ansvarig utgivare kommer lyftas.

Mer ur undersökningen:

Så vanliga är fejknyheter

6 av 10 uppger att de varje vecka ser nyhetsartiklar eller nyhetsinslag på internet som inte upplevs som helt sanningsenliga. 4 av 10 uppger att de varje vecka ser nyhetsartiklar eller nyhetsinslag på internet som uppfattas vara påhittade/osanna.

Så delas fejknyheter

Knappt 1 av 10 uppger att de delat en nyhet på internet som de senare fick veta var påhittad. Knappt 1 av 20 uppger att de delat en nyhet på internet som de visste eller anade var påhittad.

Vem har ansvaret för att hindra spridandet av fejknyheter

8 av 10 anser att medier som tidningar, tv eller radio har ett mycket stort ansvar att hindra spridandet av fejknyheter. 6 av 10 anser att den enskilde har ett mycket stort ansvar.

Effekterna av fejknyheter

Var tredje är osäker på sin egen förmåga att upptäcka en fejknyhet. 8 av 10 anser att fejknyheter i hög utsträckning påverkar svenskarnas uppfattning om grundläggande fakta när det gäller aktuella frågor och händelser.

Undersökningen är genomförd av undersökningsföretaget Ipsos. Den bygger på digitala intervjuer i en slumpmässigt rekryterad respondentpanel. Målgruppen för enkäten är personer i åldern 18-75 år. Totalt genomfördes 1 017 intervjuer mellan den 15 och 23 februari 2017.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.