Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Åsikterna går isär kring Googles miljoner till svenska mediebolag

Tre svenska mediebolag – bland annat Bonnier News och TT – får dela på över fyra miljoner kronor, när Google skänker pengar via sin nyhetsfond. Men liksom mycket annat när det kommer till den techjätten, går åsikterna isär i branschen kring att ta emot pengar av Google. Schibsted till exempel har som princip att inte göra det.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 27 Juli 2018, 05:52
Uppdaterad: 27 Juli 2018, 09:16

Ämnen i artikeln:

Karin PetterssonGoogle

Karin Pettersson, Director of public Policy på Schibsted och Tomas de Souza, Innovationschef på Bonnier News. Foto: Pressbilder/ Schibsted, Bonnier News

I veckan blev det känt att Bonnier News tagit emot tre miljoner kronor av Google via femte ronden av techjättens ”Digital News Innovation Fund”. Fonden är en del av globala ”Google News initiative” som upprättats för att hjälpa journalistiken att växa i en digital tid, bland annat genom att skapa tillväxt och förhindra spridningen av så kallade fake news.

Totalt delar Google genom den europeiska fonden DNI:s femte rond ut över 201 miljoner svenska kronor, till 98 nyhetsbolag i Europa.

Bonnier News lägger sina fondpengar  i projektet ”Next” som ska resultera i en fullt ut personaliserad nyhetstjänst. Även Nyhetsbyrån TT har fått utvecklingspengar av techjätten, liksom Startup-företaget Papereed. Sammanlagt delar de tre svenska företagen på 4,14 miljoner Googlekronor.

De kommande tre åren lägger Google globalt 300 miljoner dollar i sitt stödprojekt till journalistik, enligt The Verge.

Blandande känslor inför de amerikanska techjättarna

Mediehusen har som bekant ett ambivalent förhållande till de amerikanska techjättarna som i många fall både är samarbetspartners och konkurrenter. Den annonskaka som tidigare tillhört publicister, fortsätter att i allt högre utsträckning hamna på de stora plattformföretagens tallrikar. Att publicister och mediebolag sedan kan ansöka om en i sammanhanget liten slant via Googles Digitals News Funds, går åsikterna isär om i branschen.

När datalagen GDPR infördes i Europa i maj, blev det skarpt läge mellan de svenska mediehusen och Google. Medan Bonnier News fortsatte samarbeta med Google – efter att techjätten ställt ett ultimatum som gick ut på att publicisterna skulle samla in samtycke från sina användare åt techjätten, eller riskera att kastas ut från Googles annonsverkyg – valde Schibsted och TV4 att inte gå med på Googles krav.

LÄS MER: Publicisternas bedömning av GDPR går isär

Mediehusen väljer också olika vägar i frågan huruvida det är rätt att låta Google finansiera ens utvecklingsprojekt eller inte. Schibsted är det skandinaviska mediehus som gått ut hårdast mot de amerikanska techjättarna:

– Schibsted har som princip att inte ta emot pengar från plattformsföretagen för den här typen av projekt, svarar Karin Pettersson, som är Director of public Policy på mediebolaget, när Dagens Media frågar om Schibsteds syn på att ta emot fondpengar av Google.

– Det vore bättre att Google och de andra jättarna gjorde rätt för sig och exempelvis betalade rimligt med skatt, snarare än att komma med allmosor till mediebranschen, menar hon.

Google, som hamnat i blåsväder i flera europeiska länder på grund av sin skatteplanering drog in mer än 5,5 miljarder kronor i Sverige 2016 enligt Breakit, men betalade bara 5,5 miljoner i bolagsskatt. Förra året tjänade techjätten samtidigt runt 257 miljarder kronor på digitala annonser i Europa.

TV4 och C Mores operativa chef Mathias Berg säger att det inte finns någon princip lik Schibsteds, på TV4.

–Det finns områden där vi väljer att inte samarbeta med Google, och det finns områden där vi väljer att göra det. Om vi har samma värderingar och det genererar vinst för båda så finns det inga hinder för det, säger han.

Bonnier News-titlarna Expressen, Dagens Industri och Sydsvenska Dagbladet har tidigare sökt och fått belopp i miljonklass genom Googles DNI-fond, till olika utvecklingsprojekt.

De tre miljonerna som Bonnier News tilldelats den här gången ska användas till att utveckla en extremt personifierad nyhetstjänst.

– Vi är väldigt positiva till möjligheterna att driva det här projektet,  som delfinansieringen från Google innebär för oss, och jag tycker att det är positivt att Google intresserar sig för och engagerar sig i innovationsprojekt inom mediebranschen så som de gör genom DNI-fonden, säger Tomas de Souza, som är Innovationschef på Bonnier News.

Är tre miljoner mycket pengar i ett sammanhang som detta?

– Det är en relativ summa. Inte för Bonnier-koncernen i stort kanske, men för oss på innovationsavdelningen betyder det att vi får en större kraft och möjlighet att utveckla våra produkter. Vår förhoppning med det här projektet är att släppa en helt ny produkt på den svenska mediemarknaden, säger han, och betonar att Goolge inte lägger sig i hur projektet genomförs. Det enda Google vill veta är att de som tagit emot fondpengar följer projektbeskrivning som skickats in, vilket de stämmer av.

Schibsted tycker att Google hellre ska betala mer i skatt än ge, i sammanhanget, små bidrag till mediebranschen. Vad säger du om det?

– Det ena utesluter inte det andra, och det är mest ett retoriskt grepp att blanda ihop de två. Att Google väljer att bidra till utveckling i mediebranschen ser jag som ännu ett tecken på att de tycker mediebolagen är viktiga aktörer. Det står ju var och en fritt att ta del av den möjligheten, säger Tomas de Souza, och understryker att Googles fondpengar som Bonnier News tilldelats, är helt fristående från övriga samarbeten och partnerskap som koncernen har med techjätten.

Dagens Media har även sökt Nyhetsbyrån TT.

 

Ämnen i artikeln:

Karin PetterssonGoogle

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.