Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Apple gör som Google – förhindrar annonser

Publicerad: 7 Juni 2017, 06:20
Uppdaterad: 7 Juni 2017, 14:46

Techjätten vill förhindra retargeting och auto-start av video i Safari.


Ämnen i artikeln:

AppleGoogleretargeting

På fredagens utvecklarkonferens avslöjade teknikjätten Apple sina planer om att införa en funktion som ger användare möjlighet att förhindra autostart av video i webbläsaren Safari. Som Dagens Media tidigare berättat har även Google aviserat att de tittar på adblocker-teknik att införa i Chrome.

Apple vill dessutom försvåra möjligheten för annonsörer att samla på sig användardata, med funktionen ”Intelligent tracking prevention”. Den nya funktionen ska förhindra "retargeting", det vill säga, att annonser följer med användaren till nya webbplatser. Syftet är enligt Apples vd Tim Cook att ge användaren större kontroll över sina egna digitala fotspår.

Två av världens största techbolag har i och med detta aviserat planer som komplicerar förutsättningarna för mediebolag och annonsörer att göra affärer via webbannonsering.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

AppleGoogleretargeting

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.