Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

"Anders" styr Mediesverige

Publicerad: 5 April 2016, 13:01
Uppdaterad: 5 April 2016, 13:16

Det är vanligare att en svensk mediechef heter Anders än att han har invandrarbakgrund, visar en ny kartläggning.


Ämnen i artikeln:

Meg

Vita medelålders män styr Mediesverige. Det visar en kartläggning som Frilansgruppen Desken har gjort på uppdrag av pensionsbolaget PP Pension.

Totalt har 329 av de viktigaste positioner inom etermedier, dagstidningar, magasin, branschorganisationer, ägargrupper, reklambyråer, kommunikationsbyråer och contentbyråer undersökts. Och ju större ekonomisk makt en person har i Mediesverige, desto större är sannolikheten att hen är en man, visar undersökningen.

Resultatet visar också att det är betydligt vanligare att en ledande svensk mediechef heter Anders än att hen är född utanför Sverige.

– Det är ytterst få chefer med invandrarbakgrund, det är överraskande – och skandalartat, säger frilansjournalisten Mikael Bergling, som gjort undersökningen tillsammans med journalistkollegan Fredrik Nejman.

På Sveriges 20 största kommersiella magasin och 20 största organisationsägda magasin var till exempel endast 3 procent av de ansvariga utgivarna födda utomlands. Också när det kommer till fördelningen mellan män och kvinnor på toppositioner är Mediesverige ojämställt.

Hela 85 procent av styrelseordförandena i branschen som helhet är män. Bland vd:arna är siffran 71 procent och bland övriga ledande chefer är 55 procent män.

– Det är ganska få riktiga toppositioner som innehas av kvinnor. Det är större andel bland ansvarig utgivare, men de som styr och ställer är direktörerna. Redaktörerna trycks tillbaka. De enda som är jämställda är Sveriges Radio och SVT, och det tror jag att de har jobbat aktivt med.

I kategorin etermedia, där SVT, SR, UR och TV4-Gruppen ingår, är könsfördelningen jämn på styrelseordförandenivå och bland övriga chefer. Vd-posten innehas till 75 procent av en kvinna.

Bland Sveriges 20 största reklambyråer, 20 största pr-byråer och 5 största contentbyråer ser det annorlunda ut. Där är 87 procent av styrelseordförandena män och 78 procent av vd:arna är män.

Det vanligaste namnet att ha som mediechef i dag är Anders, följt av Mats, Thomas, Lars och Magnus, visar kartläggningen. Bland kvinnorna dominerar Eva, Anna, Cecilia, Gunilla och Åsa.

Mediebranschen domineras också av makthavare födda på 50- och 60-talet. Endast 3 procent av cheferna totalt sett är 80-talister. Reklambyråbranschen är det område som har flest 80-talister som chefer – 9 procent.

– I reklambranschen var det också fler med utländsk bakgrund bland styrelseordförandena. Det beror på att en del byråer är uppköpta av internationella nätverk, säger Mikael Bergling.

Han hoppas att undersökningen ska bli en väckarklocka för branschen.

– Jag tycker att man borde fundera på orsaken till att det är så få kvinnor i toppen och även utrikesfödda. Det är en grupp där det borde finnas hur många som helst som kan göra karriär, det är bra för branschen att få en större spridning, både av kommersiella och demokratiska skäl.

Undersökningen, som genomfördes under februari och mars i år, presenteras i sin helhet på Meg senare i veckan under en paneldebatt där bland annat Mittmedias redaktionschef Anna-Karin Lith och Journalistförbundets ordförande Jonas Nording medverkar.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Meg

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.