Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Aller Media köper Narva

Förvärvet ska stärka Allers nordiska byrånätverk Ahead Group, och Anders Rask blir styrelseordförande i bolaget: "Narva är det första bolaget med tydlig PR-prägel", säger han.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 25 April 2018, 07:57
Uppdaterad: 25 April 2018, 09:38

Ämnen i artikeln:

NarvaAller Media

Aller medias strategi i Sverige är sedan en tid tillbaka att bredda verksamheten bortom traditionella medier genom att förvärva marknads- och kommunikationsbyråer inom olika discipliner. Förvärvet av Narva ska stärka Aller medias nordiska byrånätverk Ahead Group, som samlar aktörer från närliggande områden, i syfte att förbättra kunderbjudandet, skriver mediebolaget i ett pressmeddelande.

Bodil Ericsson Torp är vd på Aller media:

– Mediemarknaden genomgår en stor förändring. Aller media investerar för ett stärkt kunderbjudande och portfölj. Narvas höga strategiska kompetens inom kommunikation kompletterar extremt väl expertisen hos våra befintliga dotterbolag Make Your Mark och OTW. Vi ser en mycket god potential för värdefulla synergier inom Aller media-koncernen.

Efter förvärvet av Narva arbetar över 560 personer i gruppen på elva byråer med en samlad omsättning, enligt egen uppgift, på 1 miljard kronor under 2017. Byråerna i Ahead Group arbetar med content marketing, CRM, design, digital marknadsföring, events, reklam och performance.

– Förvärvet av Narva är en viktig del i byggandet av Ahead Group. Det svarar upp mot kundernas efterfrågan på breda lösningar och strategisk rådgivning i det nya medielandskapet. Narva är det första bolaget med tydlig PR-prägel. Vi välkomnar Narva till vårt starka nätverk och ser fram emot att möta både den svenska och nordiska marknaden med vårt vassa erbjudande, säger Anders Rask som är chef för byrånätverk och strategi på Aller media.

Narva har kontor i Stockholm och Göteborg och omsatte 91 miljoner kronor under 2017. Bland kunderna märks Barncancerfonden, Boliden, Coop, Husqvarna, Preem, Röda Korset och SAS.

– Som en del av Aller media kommer vi kunna fortsätta utveckla Narva och vårt erbjudande i ännu högre takt, säger Daniel Bergsten, managing partner och medgrundare på Narva.

Johan Molander, som även han är managing partner och en av Narvas grundare, fyller i:

– Vi ser fram emot att lära känna våra kollegor inom Aller media-koncernen för att kunna skapa ännu bättre lösningar för våra kunder. Narva kommer ha stor nytta av den starka ställning i Norden som Ahead Group har.

Aller media förvärvar majoriteten i Narva och bolaget kommer att fortsätta som en fristående verksamhet inom Aller media-gruppen. En ny styrelse kommer att tillsättas för Narva med Anders Rask som styrelseordförande samt Bodil Ericsson Torp, Johan Molander och Daniel Bergsten som styrelsemedlemmar. Samtliga medarbetare kommer att ha kvar sin anställning med oförändrade villkor. Köpeskillingen är inte offentlig.

Ämnen i artikeln:

NarvaAller Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.