Aller Media gör läsare till influencers

Ida Antebro blir ny Head of Influencers hos Aller media.

Förlagets annonserbjudande inom influencer marketing förstärks, när läsare blir Aller Medias nya microinfluencers.

Rekryteringen av profiler är redan igång och kommer inledningsvis att kopplas till varumärkena Elle, Elle Decoration, Femina och Baaam.

– Vi ser ett växande intresse från våra läsare att komma ännu närmare våra varumärken. Samtidigt som vi förstärker relationen mellan varumärket och läsaren gör vi också läsaren till en del av vårt annonserbjudande, säger Ida Antebro som är influencerchef på Aller Media, till Dagens Media.

Tillsammans med annonsören kommer Aller Media att ta fram passande personer för varje kampanj. Vill man bli en av förlagets microinfluencers behöver man först ansöka och bli antagen, innan man får bli en del av en annonsörs kampanj. Kampanjen kommer sedan att synas på microinfluencerns instagram.

Vad hoppas ni på för resultat?

– Det är dubbelt: vi vill engagera våra läsare ytterligare samtidigt som vi också utvecklar vårt erbjudande mot kund.

Vilka varumärken passar för detta?

 – Eftersom microinfluencers rör sig inom alla möjliga områden finns egentligen inga begränsningar, vi anpassar urvalet av microinfluencers utifrån kundens målgrupp.

Finns det en risk för att ni kommer att uppfattas som för kommersiella av era läsare?

– Nej, eftersom det är upp till läsaren själv att välja att ansöka om att få vara en del av en kampanj. I urvalet vi sedan gör tillsammans med kund kommer det vara avgörande att det finns en trovärdighet för kampanjen baserad på ett genuint intresse.

Tekniken för hantering av Aller Medias blivande microinfluencers tillhandahålls av Society icon. Företaget har utvecklat en mjukvara för smidig rekrytering och hantering av affären mot såväl förlagets microinfluencers som kunder och annonsörer. 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-09-04 06.48Uppdaterad 2018-09-04 10.49

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: