Aller Media flyttar layouten utomlands

UPPDATERAD. Mediehuset flyttar delar av sin sidproduktion till en extern leverantör utanför Sverige.

Aller Media gör förändringar i sin layout-avdelning när mediehuset flyttar delar av sin sidproduktion från Sverige. 

– För att vi ska kunna fortsätta våra satsningar på digitala intäkter krävs det att vi ständigt utvecklar oss och att alla delar ständigt ses över, därför har vi tagit beslut att lägga en del av vår sidproduktion till en extern leverantör utanför Sverige, säger Martin Kroon, publicistisk direktör på Aller Media, till Dagens Media.

Martin Kroon lyfter fram förändrade läsarbeteenden, som gjort att print-intäkterna minskat, som en anledning till beslutet.

– Vi säljer 55 miljoner tidningar varje år och ser fortfarande stora möjligheter på printmarknaden. Men samtidigt behöver vi sänka våra kostnader, både för att kompensera minskade intäkter och för att kunna omfördela resurser till digitala satsningar, säger han och fortsätter:

– Den här omorganisationen ger oss den möjligheten, men säkerställer också att våra varumärken kan fortsätta att hålla hög kvalitet och försvara vår plats som marknadsledare i Sverige.

Aller Media tidningsportfölj innehåller över 30 olika titlar, däribland Café, Hänt Extra, Elle och Allers. Redaktionerna för husets olika titlar är i stort sett jämnt fördelade mellan Malmö och Stockholm.

Men Martin Kroon kan inte svara på vad beslutet att flytta delar av layouten utomlands kommer att innebära för de olika redaktionerna.

– Vi behöver omfördela resurser i alla delar av vår verksamhet för att kunna satsa på digital utveckling och nya intäktsområden, och därför är det rimligt att vi också effektiviserar alla delar av vår organisation. Hur fördelningen blir mellan Malmö och Stockholm är en del av förhandlingarna med de fackliga organisationerna och dessa är inte avslutade ännu.

Hur många anställda berörs? 

– Det är också en del av förhandlingarna och därför har jag inget svar på den frågan ännu. Men det man kan säga är att om vi minskar personalstyrkan inom printverksamheten, så växer vi med minst lika många inom våra tillväxtområden.

Hur kommer den framtida layout-avdelningen se ut?

– Det är också en del av våra samtal med facken, och med respekt för de diskussionerna så kan jag inte svara i detalj. Men i grunden kan man säga att vår produktionsavdelning kommer att se ungefär likadan ut, men att en del av sidorna görs av extern partner.

Martin Kroon menar att förändringen inte kommer innebära någon skillnad för läsarna.

Vilken extern leverantör är det ni kommer samarbeta med?

– Vi har inom Aller media i Norden erfarenhet av flera olika leverantörer. Vi sitter nu i diskussioner och förhandlingar kring detta och eftersom vi ännu inte är klara så kan jag inte ge dig ett svar på hur detta ska se ut långsiktigt.

Publicerad 2018-02-15 10.52Uppdaterad 2018-02-15 13.10

Ämnen i artikeln: