Aller först ut med programmatic för print

Lotta Cederbom. kommersiell direktör på Aller Media- Foto: Janne Næss

Aller Media är först ut i Sverige med programmatiska köp för print: "När marknaden är mogen för enbart automatiserat köp så är vi redo att möta efterfrågan på alla plattformar."

I veckan genomfördes det första programmatiska printköpet i Sverige av Aller media tillsammans med mediebyrån Vizeum och deras programmatiska desk Amnet. De första annonserna kommer i mitten av maj i Hemmets Veckotidning och Elle mat & vin följt av Året Runt, Allas, Allers, Matmagasinet och Femina.

Susanne Persson är chef med ansvar över programmatiska köp på Aller Media:

 – På Aller media har vi synsättet att programmatic bara är ett annat sätt att köpa digital media och prisbilden ska spegla vår prislista. Nu kopplar vi även på ett automatiserat sätt att köpa våra printprodukter för att förenkla processen för medieköparna. Vi var tidigt ute med att släppa alla våra digitala format programmatiskt och detta är nästa steg i vår programmatiska strategi. När marknaden är mogen för enbart automatiserat köp så är vi redo att möta efterfrågan på alla plattformar.

Aller media inledde sin satsning på programmatiska köp för cirka tre år sedan. Enligt tidningskoncernen själv omsätter Aller media i dag nästan tre gånger så mycket programmatiskt som för bara ett år sedan.

 – Aller media strävar alltid efter att ligga i framkant och erbjuda våra kunder de bästa affärerna och kreativa lösningar. Att Aller media nu återigen är först ut i Sverige med nya annonserbjudanden är helt i linje med vår strategi att driva utveckling och ständigt förnya oss, säger Lotta Cederbom, kommersiell direktör på Aller media, i ett pressmeddelande.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2017-04-07 08.16Uppdaterad 2017-04-07 08.26

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: