Alexander Bard: ”Nästa revolution att tolka data”

2017-05-31 18:18 Mikaela Åkerman  
Alexander Bard var huvudtalare på Dagens Medias gala Årets lokala mediehus.

På Dagens Medias nya gala Årets lokala mediehus ger Alexander Bard sitt recept på vad de lokala medieaktörerna och annonsörerna måste göra för att överleva i en digital tidsålder.

Om människan är konstanten så är teknologin variabeln. De senaste 10 000 åren har inte mycket hänt med människans hjärna. Däremot teknologin har gjort enorma framsteg. Och ju mer teknologi vi har omgett oss av och förlitat oss på, desto dummare har vi blivit, enligt filosofen och debattören Alexander Bard.

– Vi kanske kan föda superbebisar i framtiden, men just nu lever vi i en värld där människan inte har förändrats alls och där all förändring som sker är teknologisk, förklarar han för publiken på Nalen i Stockholm.

Människan har enligt Bard lätt för att ta till sig ny teknologi. Det ofta eftersom vi inbillar oss att den är till för vår egen nytta. Verkligheten menar han dock är en annan.

– Om jag erkänner vilken relation jag har med min smartphone så är det den som bestämmer vad jag ska ha den till, och inte tvärtom.

Gemene man lägger i snitt åtta timmar per dag på internet. Och av allt att döma kommer den siffran bara att fortsätta öka.

– Det betyder att vi lägger åtta timmar mindre på att göra andra saker, som att läsa papperstidningen, säger Alexander Bard.

Han anser att det handlar om en form av kollektivt beroende som kan vara svårt att upptäcka eftersom vi alla sitter i samma båt.

– Det är som att vara alkis i stadsparken där alla andra också är alkisar, jämför han.

En sak Alexander Bard är säker på är att teknologin aldrig kommer att gå bakåt. Det är därför ingen idé att försöka stoppa en teknologisk utveckling. Istället för att exempelvis försöka rädda en butik som är på väg att gå i konkurs, bör vi enligt Bard istället fundera på hur vi kan göra e-handeln ännu bättre.

– Vi kan inte hitta på att vi vill ha ett Bullerbyn från 1850 när ingen är i butikerna och på caféerna därför att alla sitter hemma på internet, säger han och ger ett tips till åhörarna:

– Sätt aldrig på er den nostalgiska mössan och försök inte skydda det som håller på att dö. Ni måste komma på något nytt som ligger inom den nya teknologin.

Nya sätt att kommunicera på har under människans historia alltid lett till att mängden information i samhället har exploderat. Det i sin tur har ofta inneburit ett maktskifte, fortsätter Alexander Bard, och tar tryckpressen och den franska revolutionen som ett exempel.

Han slår också ett slag för att våga överge ett skepp som sjunker. Ungefär som när han själv som representant för musikindustrin gick med i Piratpartiet.

– Det kallas att byta affärsmodell, säger han.

De bästa idéerna anser han ofta växer fram i marginalerna, för att sedan börja interagera med teknologin. Det i sin tur leder till ett kaos, där nästa steg blir att analysera och förstå informationen i det kaotiska tillståendet.

Internet är enligt Bard en platt och kaotiskt struktur, som kontrolleras av internetjättarna i Silicon Valley och övriga teknologiska metropoler. Google, Amazon, Apple, Facebook och de andra giganterna är med all sina data om människor de med den verkliga makten i dagens samhälle.

Med hjälp av datan kan företag som Facebook skickade riktade annonser, som med sin träffsäkerhet snarare kan beskrivas som en form av kommunikation.

– Hur bra känner ni egentligen era lokala marknader? frågar Alexander Bard.

Hoppet menar han ligger i att de anställda på de stora techföretagen är sämre människokännare än vad de är teknologer och matematiker.

– Det betyder att det kommer uppstå en roll där värdet inte kommer ligga i att producera tjänster, utan att sortera i all information. Kuratorer är människor som kan guida oss i det här flödet. Nästa revolution är att börja tolka dessa data för att träffa ännu mera rätt, och det är fransmän bra på, inte amerikaner, säger han.

Sverige ligger enligt Bard efter när det kommer till att samla in data om sina kunder. Han säger avslutningsvis:

– Därför är det lika bra att erkänna att man behöver ta del av det här dataflödet, och så kan vi tolka det lokalt.

Mikaela Åkerman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt