Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Aftonbladet och TU: "SVT snedvrider konkurrensen"

Publicerad: 9 Februari 2017, 08:44
Uppdaterad: 9 Februari 2017, 08:50

"Att licenspengar till public service används för att stärka globala aktörers konkurrenskraft gentemot svenska medieföretag kan knappast anses rymma inom den statliga finansieringens syfte", skriver TU och Aftonbladet. Foto: Press/Janne Naess

SVT:s närvaro på Facebook är ett hot mot svenska medieföretag menar Aftonbladet och TU.


Ämnen i artikeln:

SVTTUAftonbladet

"Hoten mot de svenska medieföretagen kommer i dag från två olika håll: från de globala onlinejättarna – och från public service", det skriver Jeanette Gustafsdotter, vd för TU i Svreige och Sofia Olsson Olsén, chefredaktör och vd, för Aftonbladet, i ett debattinlägg på Dagens Nyheter.

"[...] såväl SVT som SR använder sina resurser till att direkt konkurrera med de privata medieföretagen på det som blivit tidningarnas nya hemmaplan – onlineplattformar för text- och bildbaserad journalistik, tv och interaktivitet med publiken"

Vidare menar TU och Aftonbladet att SVT bryter mot sändningstillståndet. Man är stark kritisk till att SVT är så aktiva på Facebook – en aktör som tävlar om annonspengarna.

Att SVT förser Facebook med innehåll gynnar både SVT och Facebook.

SVT gör därmed Facebook "till en ännu starkare konkurrent om mediebranschens publik".

Vidare skriver Aftonbladet och TU att SVT inleder samarbete även med Google.

"Att licenspengar till public service används för att stärka globala aktörers konkurrenskraft gentemot svenska medieföretag kan knappast anses rymma inom den statliga finansieringens syfte".

De ger flera exempel på tidningar som tvingats lägga ned och skriver att fler medieföretag hotas av nedläggning.

"I den här situationen är snedvridningen av konkurrensen som SVT bidrar till det sista som mediebranschen behöver".

Avslutningsvis uppmanar de kultur- och demokratiministern Alice Bah Kuhnke att svara på två frågor:

"Ska SVT få fortsätta att bryta mot regelverket under det nuvarande sändningstillståndets tre sista år?  och "Vilka krav ställer regeringen på sin tillsynsmyndighet".

SVT:s närvaro på Facebook har under en tid varit ett hett samtalsämne. Även tidigare har Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén rasat över att SVT så frikostigt lägger ut innehåll på Facebook och på så sätt göder plattformen.

– Om SVT vill nå sin publik så ska de ju likaledes fritt dela sitt material med de svenska publicister som verkligen når publiken, inte minst Aftonbladet, sa Sofia Olsson Olsén till Dagens Media i juni förra året.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SVTTUAftonbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev