Aftonbladet och Aller inleder samarbete

Aller Media ska hjälpa kvällstidningen med innehåll till magasinet Aftonbladet Söndag.

Aller Medias dotterbolag Aller Brand Studios ska, med start i mars nästa år, börja producera magasinet Aftonbladet Söndag.

– Vår spetskompetens inom Aller Media-koncernen kommer till stor nytta för att utveckla magasinet Söndag. I den digitala transformationen blir samarbeten mellan konkurrenter viktigare med målsättningen att utveckla gemensamma erbjudanden som gynnar kunden, kommenterar Bodil Ericsson Torp, vd på Aller Media.

Magasinet kommer även i fortsättningen ges ut under Aftonbladet-flagg.

Samarbetet är inget nytt för Aftonbladet, som sedan tidigare fördelat ut produktionen av nästan samtliga av tidningens magasin till olika partners.

– Genom det här samarbetet säkrar vi Söndags framtida utgivning. Ett led i att fullfölja vår långsiktiga strategi är att minska produktionen av antalet periodiska magasin som görs av Aftonbladets redaktion och därigenom flytta resurser från print till digitala kanaler, säger Erika Scott, magasinschef på Aftonbladet, i ett pressmeddelande.

Redaktionen på Aftonbladet ska i fortsättningen endast producera magasinen Klick!, Sportbladets biblar samt specialmagasin.

Sammanlagt åtta Aftonbladet-tjänster berörs av det nya samarbetet med Aller.

Publicerad 2017-11-28 14.31Uppdaterad 2017-11-28 15.07

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: