Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Aftonbladet först i Sverige med nyhetsbot

Publicerad: 20 December 2016, 10:45
Uppdaterad: 20 December 2016, 10:56

Med start idag lanserar Aftonbladet, som Sveriges första mediehus, en Facebook-bot. Nyhetsboten ska under Silly Season servera Sportbladets läsare med uppdateringar direkt i Messenger.


Ämnen i artikeln:

SportbladetFacebook

Sportbladets Silly Season-blogg har under flera år varit en välbesökt plattform för fotbollsfans runt om i Sverige. Bloggen, där transferrykten inom fotbollsvärlden publiceras på löpande band, är plattformen Sportbladet kommer nyttja när man nu testar en helt ny tjänst.

Som första mediehus i Sverige lanserar Sportbladet idag en nyhetsbot, en personlig tjänst där användaren kan interagera inuti chattappar som till exempel Facebook Messenger. Boten fungerar i praktiken som en privat nyhetsbetjänt som omedelbart uppdaterar användaren om ämnen som intresserar.

– Vi har tittat på chattbotar under tid och vi tycker att det är ett spännande område. Men man ska komma ihåg att ingen har nappat på idén om en bot tidigare, och det kan såklart bero på att det kanske inte finns något behov. Men det här är en ny, cool tjänst, säger Erik Carlsson, sociala medier-chef på Aftonbladet, till Dagens Media.

Silly Season – ett givet val

När nu Sportbladet presenterar en egen nyhetsbot ges användarna möjligheten att följa sitt favoritlag eller favoritspelare och direkt få notiser när en nyhet publiceras, få en nyhetssammanfattning av dagens sju hetaste övergångsrykten och flashar vid större Silly-händelser.

– Den här tjänsten kommer inte att ersätta något, bloggen kommer finnas kvar precis som innan. Det är många fans som kommer till bloggen och med boten kan vi skapa en mer intim läsarkontakt, där nyheterna riktas till just dig. Sen är det dessutom ett sätt om du alltid vill vara först med omedelbara nyheter, säger Erik Carlsson.

Sportbladet-chefen Pontus Carlgren kommenterar valet av att testa nyhetsboten på Silly Season:

– Det är ett perfekt ställe att testa detta på. Det finns ett väldigt stort intresse för Silly Season-bloggen och det här bygger på en väldigt schysst tjänst. Men det är såklart mycket svårt att säga vad resultatet kommer bli, säger Pontus Carlgren till Dagens Media.

Nyligen presenterade Sportbladet tjänsten på bloggen och hittills uppskattar Erik Carlsson att omkring 1000 personer testat nyhetsboten i Facebook Messenger. 

– Det är dag 1 och det här är ett helt nytt område både för oss och läsarna. Det gäller att vara ödmjuk inför detta och vi ser fram emot att utveckla boten tillsammans med läsarna efter deras önskemål, säger Erik Carlsson.

Silly Season-bloggens internationella sektion hade premiär igår, men redan nu finns en beta-version av boten tillgänglig. Först den 26 december släpps den fulla versionen.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SportbladetFacebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.