Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Affärer och icke-affärer

Publicerad: 24 December 2015, 07:00
Uppdaterad: 28 December 2015, 06:55

NYÅRSKRÖNIKA DEL 8 AV 15. Mittmedia och SvD planerade en ny gemensam mediekoncern och Bonnier ville köpa Aftonbladet. Mediekartan kunde radikalt ha ritats om under 2015.


Ämnen i artikeln:

MittmediaSchibsted

Norska Dagens Næringsliv var i somras först ut med att publicera uppgifter om att Bonnier planerade ett bud på Schibsted-ägda Aftonbladet.

Schibsted Sveriges koncernchef Raoul Grünthal dementerade dock uppgifterna.

– Det är helt fel. Det kan jag dementera rakt av. Att Bonnier skulle köpa Aftonbladet är en absurd tanke. Då är det mer sannolikt att Grönköpings Veckoblad skulle köpa Expressen, sade han till TT.

Bonnier News affärsområdeschef Gunilla Herlitz var däremot positiv till affären.

– Det är ett ägarbeslut, men självklart välkomnar vi Aftonbladet till Bonnier News och Gjörwellsgatan, sade hon på TV4:s scen i Almedalen.

Någon affär blev det dock inte. Det blev heller inte något av Schibsteds och Mittmedias planerade koncern.

I maj gick parterna ut med en avsiktsförklaring med målet att bilda en ny koncern där Svenska Dagbladet, 18 tidningar från Mittmedia och de 10 tidningar från Promedia som Mittmedia äger 55 procent av, skulle ingå. Mittmedia skulle därigenom äga 70 procent av SvD.

I december sprack dock affären utan någon närmare förklaring.

– Vi har haft bra förhandlingar och diskussioner. Men förutsättningarna finns inte där just nu, sade Raoul Grünthal, Sverigechef för Schibsted, till Dagens Media.

Några affärer som däremot genomfördes är sammanslagningen av JG Communication och systerbolaget Citat. Under namnet Sitrus bildar bolagen en ny content-jätte med en beräknad omsättning på över 200 miljoner kronor.

I november stod det klart att Dagens Medias ägare Talentum köps av finska Alma Media, Friendsbyråerna (Scholz & Friends, Friends & Tactics, Friends & Insights och Parapix) köps av First North-noterade Nordkom och svenska spelbolaget King köps av Activision Blizzard för drygt 50 miljarder kronor.

SBS Discovery Radio lades ut till försäljning i februari i år. I april var affären i hamn och Bauer Media stod som köpare.

Schibsted lade i maj ett bud på Hemnet som värderar bolaget till 1,5 miljarder kronor. I skrivande stund är ännu inte affären i hamn.

Swedbank och Svensk Fastighetsförmedling har sedan tidigare accepterat Schibsteds bud. Men efter att Mäklarsamfundet vägrat släppa alla sina andelar har Schibsted gått ifrån det initiala kravet på 100 procent av aktierna. Den fjärde ägaren, Fastighetsmäklarförbundet, har ännu inte accepterat Schibsteds bud.

Affären förutsätter även Konkurrensverkets godkännande.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MittmediaSchibsted

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.