Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

6 sök-trender som förändrar branschen 2017

Sökkonsulten Christian Rudolf listar sex förändringar som påverkar sökmarknaden under 2017.


Publicerad: 25 Januari 2017, 12:20
Uppdaterad: 25 Januari 2017, 13:11

Ämnen i artikeln:

SökSEOGoogle

Sökmarknaden står inför en rad förändringar.

– Jag tillhör dem som tror att IRM notoriskt under­skattar Googles marknadsandel.

Under 2017 spår Christian Rudol­f att sök kommer att stå för över 20 procent av de totala medieinvesteringarna i Sverige.

Det skulle innebära omkring 7 miljarder kronor – vilket skulle göra sök till den största mediekanalen.

– Vi vet hur Google har utvecklats i USA. Kombinerar man det med att Google Sverige växer med minst 20 procent per år, får man en högre omsättning än IRM:s uppskattning. Med sådana tillväxttal i en marknad som inte växer mer än BNP, blir det snabba förändringar, säger han.

En mycket stor andel av den digitala tillväxten tillfaller Google och Facebook, medan nationella mediebolag får göra upp om en betydligt mindre andel.

– Nu är 20 procent bara en siffra, men om vi kombinerar den med en något lägre tillväxt i allmänhet i Sverige under 2017 samt att mediebranschen historiskt sett inte klarar att växa snabbare än BNP, betyder det att de andra medie­bolagen verkligen kommer märka av Googles och Facebook­s dominans, säger Chistian Rudolf.

Nedan är sex förändringar som kommer att påverka sökmarknaden under 2017.

1 Featured  snippets

Det här är en funktion i Google som erbjuder en genväg till en högre placering än plats nummer ett. Funktionen är ett sätt för Google att få röststyrda sökningar att fungera,  men fram till att detta lyckas, kan sajter åtnjuta en placering bättre än plats  nummer ett.

Resultatet uppnår man  genom att konkret och  tydligt besvara frågor kring ”vad?”, ”hur?” och  ”när?”.

Funktionen finns även på en del kommersiella sökningar.

Då den här metoden är ett ganska enkelt sätt att komma till toppen och locka in besökare som får chansen att upptäcka ens varumärke, kommer många fler bolag i Sverige att skapa content för den här  funktionen under året som kommer.

2 Lokalt sök blir helt kommersiellt

Under 2016 har Google gjort tester med annonser inne i den lokala packen av sökresultat. Under 2017 kommer de börja rulla ut detta globalt. Cirka 40 procent av alla Google-sökningar är lokala, och att kommersialisera den lokala packen kan generera väldigt mycket pengar till Google.

Google kommer också förbättra de lokala sök­resultaten så att de i större utsträckning ger bra svar på mer komplexa lokala sökningar än till exempel ”bilverkstad Åmål”.  Ett exempel på en sådan sökning skulle kunna vara ”verkstad i Åmål som kan byta vindruta med stenskott direkt”.

3 Mer video i  sökresultaten

Inom video är Facebook en mycket vass konkurrent till Google. För att leverera ett större mervärde till sina annonsörer och framstå som en större aktör, kommer Google visa mer video i sökresultaten. Inte för att användarna efterfrågar det, utan för att Google behöver det.

4 Google kommer att kräva https

Anledningen till att Google ännu inte har tryckt hårt på https är att AMP kom emellan. Google var tvungna att snabbt få fram ett svar på Facebook Instant Articles, som kom under 2015. Svaret heter AMP. Nu rullar AMP, och Google kan återigen fokusera på https.

Den verkliga anledningen till att Google vill att sajter kör https är helt enkelt att det ger Google bättre kontroll över sökdatan. Utan https kan andra aktörer extrahera sökdata ur Googles system. Ett exempel är att Microsoft med hjälp av sin Internet Explorer kan extrahera data om hur människor använder Google. För sajter med https blir detta svårare, och Google ökar sitt informationsförsprång.

Det blir inte någon helt igenom trevlig upplevelse när Google tvingar igenom https. De kommer helt enkelt att lägga en varningssymbol i sökresultaten som ”indikerar” att sajten är osäker. Följden blir att CTR för organiska sökresultat halveras. Google har redan påbörjat uppvärmningen för denna händelse. Den kommer att likna Mobilegeddon.

5 Mer fokus  på laddtider

Under 2016 har Google haft stort fokus på sök i mobilen. De har bland annat lanserat AMP och ett nytt mobilt index (som numer är viktigare än Googles desktopindex). Att en webbsida laddar snabbt är viktigt, och det är extra viktigt i mobilen.

I och med att Google fokuserar mer på laddtider kommer fler företag få upp ögonen för den aspekten och börja investera i bättre laddtider för sina webbplatser.

6 Ökat fokus  på realtid

”Just nu” är en aspekt av internet som Google inte är så bra på. Detta är dock på väg att ändras, då Google förfogar över mer och mer AI och teknisk infrastruktur. Vi kan redan ana det i och med att deras länkfilter, Penguin, numer fungerar i realtid. De har också lanserat sin ”live coverage carousel” för snabbare och enklare distribution av nyheter.

Konceptet ”just nu” är annars Twitters stora styrka, och jag tror att 2017 blir året då Google köper Twitter. För att säkerställa att Google också är bäst på ”just nu”.

Ämnen i artikeln:

SökSEOGoogle

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.