Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medier

24 Journalistik medger brister

Publicerad: 7 april 2017, 13:43
Uppdaterad: 7 april 2017, 14:21

24 journalistik startar nyhetssajt i Halmstad. Jeanette Lindström är vd. Foto: 24journalistik

Medieupptickaren 24 Journalistik har anklagats för att jaga klick med tveksamma metoder och för att ha pressat sina anställda att skriva positivt om annonsörer. Nu bemöter företaget kritiken från tidigare anställda.


Det var i radioprogrammet Medierna i P1 som tidigare medarbetare på 24 Journalistik gick ut och berättade om vad de upplevde som en smutsig klickjakt i Facebooks undervegetationer, samt en kultur där journalister tvingades skriva positivt om annonspartners.

Med anledning av kritiken skickade 24 Journalistiks vd Jeanette Lindström under fredagen ut ett pressmeddelande. Om den påstådda ”klickhetsen” skriver hon:

”Att vi sätter rubriker för att väcka läsning är inget vi döljer, vi är beroende av våra besökare och skäms inte för att vi vill bli lästa. Men vi låter aldrig vårt beroende av trafik och läsning påverka kvalitén och den källgranskning vi gör.”

Hon medger att det förekommit ”fejkade konton” i syfte att sprida artiklar i sociala medier. Dessa ska enligt vd:n ha satts upp på ”egna initiativ” av de anställda.

”Det är något som vi i bolaget tar avstånd från men fullt ansvar för. Vi är en relativt ny aktör i branschen och vi prövar oss fortfarande fram i företagsstruktur och arbetssätt”, skriver Lindström, som också tillägger att företaget efter uppdagandet förtydligat sin redaktionella policy.

Den typen av kanaler som 24 Journalistiks innehåll delats i som kan leda till rasism, våld och andra "samhällsförstörande aktiviteter” är bolaget enligt Jeanette Lindström helt emot.

Hon framhåller att det finns en tydlig gränsdragning mellan den redaktionella organisationen och marknadsavdelningen på företaget. Samtidigt tillägger hon att den kan bli tydligare:

”Vi har sedan en längre tid tillbaka gjort åtgärder för att stärka denna gräns."

Sammantaget menar hon 24 Journalistik står för god pressetik.

”Med detta sagt så har vi tagit emot den kritik som ställts och har förtydligat vad bolaget står för och vilka arbetsmetoder som vi använder vilket också kommer förmedlas till samtliga anställda, både befintliga som nyanställda”, skriver Jeanette Lindström.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.