Zlatans alla reklamsamarbeten: "Exklusivitetskänslan har försvunnit"

2018-05-15 15:01  

Zlatan Ibrahimovic syns mer och mer i reklamkampanjer. På kort tid har han inlett tre nya samarbeten – något som han får både ris och ros för. Hedvig Bruckner, copywriter på King, tror att varumärket Zlatan kommer leva länge, men menar att den exklusiva känslan kring honom delvis har försvunnit.

Fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovics olika reklamjobb genom åren har blivit uppmärksammade och under den senaste tiden har kampanjerna nästan avlöst varandra.

Knappast någon har undgått hans medverkan i reklamen för spelbolaget Bethard – där kritik har kommit både från höger och vänster.

Kort därpå lanserade dessutom Samsung ut en ny kampanj för en tv-modell – med en skojfrisk Zlatan Ibrahimovic i huvudrollen.

I mitten av mars stod det även klart att Zlatan skulle göra en VM-kampanj tillsammans med Visa.

Med korta mellanrum har alltså fotbollsstjärnan inlett reklamsamarbeten med tre stora bolag. Från att tidigare ha medverkat mer exklusivt i kampanjer med Volvo, Vitamin Well och egna klädmärket A-Z.

– Nu har jag ingen aning om alla detaljer och allt han säkert tackat nej till, men om jag hade varit hans rådgivare så hade jag väl kanske rått honom att inte ta fullt så många reklamjobb. Han kommer alltid att vara den store Zlatan, men exklusivitetskänslan har försvunnit lite, säger Hedvig Brucker, copywriter på reklambyrån King.

Zlatan Ibrahimovic senaste kampanj för Samsungs nya tv-modell.

– Jag tror han bidrar med mycket. Klart han gör. Han är en gigant. Men det är inte samma sak som första gången. Man säger inte längre “fatta om man fick med Zlatan i det här projektet” – det känns inte alls lika ouppnåeligt längre, fortsätter hon.

Hon tycker att det var intressant i början – med Volvoreklamen. Då var det nytt och lite av ett skifte.

– Vi i Sverige brukar ju inte jobba så mycket med "celebrity endorsement" på det traditionella viset. Volvoreklamen var ju på sätt och vis det, men den blev ändå spännande och innehöll fler lager än bara  “vi sätter dit en kändis”, säger Hedvig Bruckner.

Nu upplever hon snarare att Zlatan dyker upp på var och varannan produkt.

– Att bara hålla upp och säga “jag gillar det här” – ja då är man nere i vanlig kändisreklam. Det är helt enkelt att casha ut på det varumärket han byggt upp. Det känns inte som att han varit väldigt noga med att bara välja ut jobb som skapar värden för honom – i vissa fall gör han ganska rejäla uttag på sitt förtroendekapital.

Zlatan i Volvoreklam från 2016.

Vad har det för betydelse för Zlatans varumärke?

– Samtidigt gör han ju nu stora insättningar i förtroendekapitalet. Dels genom öppningsmatchen för LA Galaxy, där han levererar elegant. Sen gör han framträdanden med Jimmy Kimmel och andra late shows. Han skämtar med sig själv och bygger på sitt varumärke. Så han fyller på ordentligt i vågskålen.

Varför tror du han signar så mycket just nu?

– Det vet jag inte, men jag tror att han skapar en annan, större kändisidentitet i USA. Tidigare har det varit fokus på fotbollen och inte så mycket annat. Men det här kanske är tecken på att han förflyttar sitt varumärke istället för att “det är över i fotbollen.” Vi snackar fortfarande om Ravelli idag – och Zlatan kommer vara ett enormt starkt varumärke jättelänge om han inte gör något förfärligt dumt. Jag tror bara att han flyttar fokus.

Christopher Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt