Zara fälls för smal modell

Reklamombudsmannens opinionsnämnd fäller klädkejdan Zara för "extremt smal" modell.

I klädkejdan Zaras webbshop visas bilder på en modell där knäskålar, nyckelben och bröstkorg är tydligt framträdande under huden.

En privatperson reagerade och anmälde reklamen till Reklamombudsmannen (RO). Anmälaren reagerade på att modellen framstår som extremt underviktig och inte alls ser ut att må bra.

Nu har Reklamombudsmannens opinionsnämnd fällt reklamen och slagit fast att annonsören genom att avbilda extremt smala modeller inte tar ett socialt ansvar.

Enligt nämnden ger kvinnan, klädd i shorts och T-shirts, på bilderna intryck av att vara extremt smal. Eftersom detta bidrar till ett ideal som är skadligt att sträva efter anser man att annonsören genom de aktuella bilderna inte tar ett socialt och yrkesmässigt ansvar. Reklamen strider därmed mot artikel 1 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Reklamen har producerats internt hos Zara. Enligt Inditex, S.A, som äger Zara, tar man frågan om sina modellers hälsa på "stort allvar" och kontrollerar löpan­de att modellerna följer annonsörens obligatoriska standarder.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-09-04 06.37Uppdaterad 2018-09-04 08.24

Ämnen i artikeln: